Громадський діяч,
який відмовився стати гетьманом України.
1918-го відійшов від політики та спостерігав за розгортанням подій в Україні, але не брав у них
бепосередньої участі. Олександр Шульгин називав Чикаленка „людиною до 1917
року”, ветераном українського відродження, цілком сформованою і не готовою до
реалій, породжених революцією. Та тим, що Чикаленко оцінивши неготовність українців до складного
державотворчого процесу, вирішив відійти від цих процесів.
«Україну любити треба не лише до глибини душі, а й до глибини власної кишені», – ці слова приписують землеваласнику та меценату Євгену Чикаленко, який свої статки витрачав на розвиток української справи.
Оточення Євгена
Чикаленка формується під час навчання в Єлисаветградському реальному училищі.
Тут він здружився з Панасом Тобілевичем – у майбутньому відомим актором Панасом
Саксаганським. Хлопці сиділи за однією партою. Через свого друга Чикаленко
заприятелює з усією творчою родиною Тобілевичів.
Перебування у
Київському університеті позначилося знайомством Чикаленка з професором історії
Володимиром Антоновичем, композитором Миколою Лисенком, статистиком Олександром
Русовим, студентом, а згодом ректором Харківського університету Дмитром
Багалієм. Разом з ними він працював у «Словниковій комісії», яка видала
«Словник української мови» за редакцією Бориса Грінченка.
«Я не раз казав,
що коли не матимемо своєї преси, школи, – писав Чикаленко у «Спогадах», – або
хоча б такого геніального брехуна, як Сенкевич, щоб розбудив у широких колах
національну свідомість, то станемо провансальцями». Тому багато зусиль доклав
до створення української газети «Громадська думка» (1906) та «Рада» (1906 –
1914). Фінансово підтримував редакції української періодики «Селянин»,
«Літературно-науковий вісник», «Нова громада». Газета «Рада», якій Чикаленко
віддав вісім років життя, була для нього виплеканим дитям. Прибутку від газети
не було жодного – лише постійні вирати, які Чикаленко покривав, передаючи в
заставу будинок та продаючи землю.
Видання газети припинилося на початку Першої Світової війни, відколи почалися
переслідування російською владою самого видавця. «Зі смертю газети настала і
моя духовна смерть, – писав Чикаленко Володимиру Винниченку. – Як український
Дон Кіхот, я помру. Заховаюсь у селі, аби не бачити свідомих українців, не чути
про них, одним словом, вернусь у «первобытное состояние» запеклого сільського
хазяїна, який окрім чорного пару, нічого не знав і нічим не цікавився». У селі
Чикаленко писав роботи на тему сільського господарства, яке він знав досконало.
Він одним із перших у себе в господарстві запровадив американську
сільськогосподарську техніку.
Він скуповував
твори Шевченка для організованої ним бібліотеки. Втративши свою 8-річну доньку,
Чикаленко вирішив вшанувати її пам’ять, створивши щось корисне. Частину грошей,
які відкладав для посагу доньці, він відправив редакції журналу «Київська
старовина» для премії за найкращий твір з історії України. Його коштом у Львові
звели гуртожиток для студентів Політехніки.
Подружнє життя
родини Чикаленків припинилося 1909-го, коли Євген залишив дружину і пішов до її небоги Юлії Садик. Кілька років він
приховував почуття, був близький до самогубства. «Я любив тайно, ніхто про се
нічого не знав, навіть та, яку я любив, – писав він письменнику Петру
Стебницькому в березні 1909-го, – мені ніяково було їй натякнуть, бо вона ж
була як дочка мені». Після відвертої розмови із коханою, Чикаленко залишив
дружині маєток у Кононівці. З Юлією прожив у цивільному шлюбі двадцять років у
Києві.
Український
інститут національної пам'яті
Немає коментарів:
Дописати коментар