неділя, 6 липня 2025 р.

Юліан Буцманюк: художник, січовий стрілець і жертва цензури

  

Юліан Буцманюк входив до плеяди художників, навчанням і розвитком яких опікувався митрополит Андрей Шептицький. Він був геніальним автором розписів українського модерну на стінах храму, де зображав тризуби і святих в українських вишиванках, одним з перших українських вітражистів, січовим стрільцем та хроністом визвольних змагань. Та саме ці заслуги й стали причиною тривалого забуття. Радянська влада, яка викреслила його ім’я зі всіх мистецьких антологій, водночас вчила своїх студентів на роботах Буцманюка, як треба розписувати храми. А вже в новітній час ім’я Юліана Буцманюка почало часто звучати на тлі скандалу через знищення розписів церкви у Славську.

Мистецтвознавиця Ірина Гах багато років досліджує життя і творчість Юліана Буцманюка і готує до друку монографію про нього. А у 140-річчя від дня народження Буцманюка прочитала у Мистецькій бібліотеці лекцію, на якій розповіла маловідомі факти про художника.

Протекція Сосенка та Шептицького

Юліан рано осиротів, тому й рано почав працювати. Він починав як підмайстер художників, однак був здібним учнем, швидко навчався і переймав все найкраще у талановитих наставників. На початках своєї мистецької біографії він брав участь в оздобленні інтер’єру Латинського катедрального собору у Львові та наукової бібліотеки Львівського університету.

Талант Буцманюка помітив митрополит Андрей Шептицький і посприяв його освіті у Краківській академії мистецтв. Доля звела молодого Буцманюка з видатним малярем Модестом Сосенком, разом вони розписували храми у селі Конюхи на Тернопільщині, Рикові та Славську на Львівщині.

 

Церква Успення Богородиці у Славську, яку розписували Сосенко і Буцманюк (фото з Мандрівки старим кордоном)

Жінка, яка мало не зруйнувала кар’єру художнику

Працюючи разом у Славську, Буманюк і Сосенко багато часу проводили разом, не лише як колеги – вони були приятелями. Однак згодом Сосенко запідозрив свою дружину Михайлину Ляйтер та молодого учня у флірті за своєю спиною. Скандал швидко розійшовся не лише селищем, а й всією Львівщиною і дійшов до Святоюрського пагорба.

Плітки, які мали більше домислів, ніж правди, призвели до того, що замовники почали скасовувати співпрацю з Юліаном Буцманюком. Ірина Гах розповідає, що художник вже зробив проєкт розписів церкви у Куровичах та навіть почав його втілювати. Втім, парох відкликав замовлення, а всі розписи знищили. Окрім того, він мав запит від парафії села Гійче на Жовківщині, яка також передумала і скасувала анонсовану співпрацю. Навіть у жовківській церкві Серця Христового, де Юліан Буцманюк встиг у 1910-1911 роках розписати лише каплицю, отці-василіани не продовжили з ним контракту.

 

Михайлина Ляйтер-Сосенко (фото з презентації Ірини Гах)

Ситуацію взявся рятувати сам митрополит. Він відправив подружжя Сосенків в Італію, а Буцманюк повернувся на навчання у Краків. У листах до митрополита Юліан дякував, що врятував його в такій складній ситуації.

Січовий стрілець і хроніст війни

Свою репутацію Юліан Буцманюк реабілітував під час Першої світової війни. Він пішов добровольцем в Легіон Українських січових стрільців, воював під командуванням Григорія Коссака і пройшов війну до кінця. Він отримав важке поранення та серйозно хворів на фронті, однак після цього ще воював в Українській галицькій армії.

 

Юліан Буцманюк в однострої УСС (фото з сайту УІНП)

«Буцманюку пропонують стати зв’язковим між Святоюрською горою і одним з підрозділів українського січового стрілецтва. Йому дають фотоапарат, а на той час це є дуже дорога і цінна річ. Він інтенсивно продукує фотографії, які друкувалися у пресі. Світлини стають документальним матеріалом тих бойових подій, які відбувалися в Січовому стрілецтві, а Буцманюк – одним із засновників Пресової кватири УСС», – розповідає Ірина Гах.

Листівки УСС

Після поранення Юліан Буцманюк півроку відновлювався у шпиталі. В цей час він згадав про своє покликання і почав створювати листівки з січовими стрільцями. З їхнього продажу кошти переказували на допомогу війську.

«На листівках видно, наскільки Буцманюк був добрим рисувальником, вмів володіти не просто пером і фарбами, а взагалі передавав цей дух, героїчність, змальовував усусусів у найкращих їхніх моментах. Тут він неочікувано показав себе не як монументаліста, а художника, який може створювати таку мініатюрну графіку. Причому наповнену не просто добрими, якісними речами в своєму художньому виразі, а особливо – в емоційному», – наголошує мистецтвознавиця.

 

Листівка Юліана Буцманюка «На спомин головних боїв Українського легіону», 1918 рік (ілюстрація з ЕСУ)

Після війни Юліан Буцманюк перебував у таборах для інтернованих в Чехословаччині. Згодом він продовжив навчання в Празькій академії мистецтв. І коли повернувся на Львівщину, священники знову довірили йому почесну місію оздоблення церков.

Другий український вітражист в історії

Буцманюк повертається до Жовкви, де починає розписувати основний об’єм василіанської церкви. Його робота тривала впродовж 1930-х років, але закінчити її завадила Друга світова війна. Детальніше про розписи церкви Серця Христового ZAXID.NET писав тут.

«Те, що зробив Буцманюк у цій церкві, ввійшло абсолютно у всі новини, які були в той час у Львові. Це була його лебедина пісня. Сама церква вже інша, ніж каплиця. Вона інша в колориті, в своїй подачі, немає такої відвертості, яка була в каплиці, сміливості й непередбачуваності. Однак у церкві він вводить дуже багато нових речей, – зазначає Ірина Гах. – Буцманюк досі перебував під впливом стилю Сосенка, використовуючи золоте тло, ангелів і псевдомозаїку. Водночас його фігури, трактування площин є зовсім іншими. Він абсолютно ідеально вживає контур – не темний, а робить розкладку трьох кольорів».

 

Псевдомозаїчний розпис з Богородицею та вітраж з архангелом Гавриїлом у каплиці жовківської церкви (фото з книги «Юліан Буцманюк. Стінопис жовківської церкви Христа Чоловіколюбця» )

Юліан Буцманюк є другим в українській історії вітражистом. Перший – виконав його вчитель Модест Сосенко для церкви в Підберізцях. А його учень реалізував свої знання в каплиці жовківської церкви. Практику він пройшов у вітражній фірмі Желенського і навіть залучався до реставрації Марійського костелу в Кракові.

«Після Сосенка і його Підберізців, це другий вітраж, проєктований українським художником. До того часу вони вітражами не займалися. Загалом відомо про чотирьох художників, які проєктували вітражі: Дем’ян Горняткевич, Модест Сосенко, Юліан Буцманюк і Петро Холодний», – каже Ірина Гах.

У жовківській каплиці є одне вікно, в яке Буцманюк вставив художнє скло. Велику фігуру Богородиці оточують два архангели Михаїл і Гаврил. Один з них написаний на стіні, а Гавриїл виконаний у техніці вітражу.

Портретист і монументаліст

У роки Другої світової Буцманюк виїхав з Львівщини, через Німеччину емігрував у Канаду. В Едмонтоні він розписав ще одну церкву – собор святого Йосафата, писав багато портретів і входив у всі українські організації діаспори. Буцманюк був одним із засновників і багатолітнім керівником Братства УСС в Торонто.

 

Розписи Буцманюка в едмонтонському соборі (фото Вахтанга Кіпіані)

На Львівщині, окрім розписів церкви, у Жовкві зберігається ще один пейзаж пензля Буцманюка, у Львівській галереї мистецтв – дві ікони Йосафата Кунцевича і Василія Великого, кілька робіт – у Нацмузеї у Львові. Багато його робіт з фондів знищили у радянський період.

Ірина Гах підсумовує: якщо про декого з художників тої плеяди подекуди згадували в радянській пресі та наукових працях, то про художників-усусів не було й жодних натяків. Попри це, вже навіть після розпаду Союзу у Жовкву привозили студентів з Росії показувати зразкові розписи Буцманюка.

 Орися Шиян

Журналістка відділу львівських новин. Спеціалізується на темі туризму, краєзнавства, історії, культурної спадщини, освіти, пише про проєкти та ініціативи для розвитку малих громад.


Немає коментарів:

Дописати коментар