Левко Чикаленко – громадсько-політичний діяч, відомий представник Празької школи українських археологів, учень антрополога Федора Вовка. Він народився 3 березня 1888 року в селі Перешори (нині Подільський район Одеської області) в сім’ї мецената Євгена Чикаленка.
Освіту здобув в Лозанському університеті у Швейцарії. У 1909
році на запрошення Федора Вовка став його асистентом і продовжив навчання в
Петербурзькому університеті. Про це пише Український інститут національної
пам'яті.
Левко Чикаленко досліджував ранні культури кам’яного віку в Україні, вів розкопки палеолітичної стоянки поблизу села Городок на Рівненщині, спільно з Вовком досліджував Мізинську стоянку на Чернігівщині.
У роки Української революції 1917-1921 років входив до
Української соціал-демократичної робітничої партії, був членом Української
Центральної Ради. У 1920 році емігрував до Польщі, де працював у Краківському
університеті та музеях Польської академії знань.
У 1922 році Левко Чикаленко перебрався до Праги (Чехія), а
вже 1923-го захистив докторат з археології. Викладав у Празькому Високому
Педагогічному інституті та Чеському Національному Музеї. Досліджував культуру
моравської мальованої кераміки, з’ясовував її зв’язки з трипільською
цивілізацією.
У 1926 році переїхав у Францію, опрацьовував трипільську
кераміку з печери Вертеба.
Левко Чикаленко очолив Еміґраційний український комітет
допомоги голодуючим в Україні, який створили у Варшаві 1934 року. Структура
діяла при Українському центральному комітеті, який гуртував петлюрівських
емігрантів у Польщі.
Українські комітети допомоги з різних держав вирішили
розробити книгу про Голодомор та його причини і перекласти її кількома
європейськими мовами. Комітет у Варшаві подібне рішення прийняв ще в перші дні
свого існування, проте проєкт не виконали з огляду на «брак відповідної
політичної кон’юнктури».
Чикаленко у звіті, який отримала польська розвідка, спочатку
відзначав, що попередній голод з 1921 року, який також приніс мільйонні людські
втрати, був стихією, «незалежною від людської волі».
Левко Чикаленко писав:
«Голод сьогоднішньої доби є результатом свідомої соціально-національної політики комуністичної московської партії в Україні і відповіддю на неї (політику – авт.) широких мас українського населення. При допомозі брутальної сили у сільських місцевостях забрано все, що планувалось забрати, не враховуючи наслідків цих кроків для населення України».
Водночас він відзначав, що українська діаспора володіла
вичерпною інформацією щодо страхіття, яке відбувалося в Україні.
Чикаленко у своєму звіті відзначав, що комітетові не вдалося
залучити до співпраці більше польських громадян, як це зробили подібні
структури в Болгарії, Англії, Чехословаччині та Франції.
На його думку, така дійсність, була результатом політичної
кон’юнктури, яка до моменту виготовлення рапорту не дозволяла публікувати в
жодному польському виданні інформації про Голодомор.
Левко Чикаленко повідомив, що в одній із редакцій довелося
навіть почути, що голод – це казка, придумана в Берліні, і що польське
суспільство має зовсім іншу думку щодо цього.
«Ведемо пропаганду серед еміграції у Польщі про встановлення
одного дня у місяці, коли люди будуть роздумувати про Україну та добровільно
дотримуватись посту, а заощаджені таким чином кошти передаватимуть світовим
організаціям, які організовують допомогу нашій батьківщині», – такими словами
завершив свій звіт Левко Чикаленко.
У 1943 році він виїхав до Німеччини, а 1948-го – до США, де зайнявся розробкою теоретичних проблем первісного мистецтва. Помер Левко Чикаленко 7 березня 1965 року у Нью-Йорку (США). Його прах за заповітом у 1998 року перевезли в Україну і перепоховали у селі Перешори.
Джерело: history.rayon.in.ua
Немає коментарів:
Дописати коментар