Стародавні люди були впевнені: ім’я — це доля! Таку думку цілком поділяють сучасні науковці. За їхніми даними, ім’я впливає на зовнішність, характер, кар’єру, особисте життя окремих людей. Зміна імені здатна змінити долю найбільших світових корпорацій і навіть народів та держав.
САМООЦІНКА,
ЗОВНІШНІСТЬ, СЕКСУАЛЬНІСТЬ
Ще на початку
2000-х років американська психологиня Джин М. Твендж досліджувала вплив імені
на самооцінку. Низька самооцінка й невдоволення своїм ім’ям виявилися
взаємопов’язані. Виходить, найпростіший крок, щоб стати кращим, — змінити ім’я?
Далі — більше…
Німецькі
науковці, вивчивши сайти знайомств, виявили кореляцію імен і частоти вибору
сексуального партнера. Виходить, обери собі привабливе ім’я, і ти відразу
станеш більш бажаним в очах протилежної статі? Хочете збільшити тривалість
життя? Мабуть, ви вже здогадалися, що робити…
Згідно з
гіпотезою вчених з Університету Мічигану імена й тривалість життя пов’язані.
Дані про афроамериканців, які жили з 1809 по 1970 роки, показали, що люди з
іменами на зразок Мозес або Ілія в середньому жили на 1 рік довше за всіх інших.
Навіть для того,
щоб відкоригувати свою зовнішність, не обов’язково лягати під ніж пластичного
хірурга — просто виберіть собі «гарне» ім’я.
У 2017 році група
психологів з Ізраїлю та Франції заявила, що ім’я та зовнішність людини
пов’язані. Вони пропонували учасникам експерименту вибрати для незнайомих їм
людей на фотографії імена із заздалегідь підготовленого списку. Імовірність
того, що імена будуть просто вгадані, становила не більше 20%.
Однак збіг із
реальністю виявився вищим — 28%. Інший експеримент показав удвічі більшу
частоту збігів. Науковці цей факт констатували, але пояснити його ніяк не
змогли.
АВТОРИТЕТ,
МОЛОДІСТЬ, ДОБРОТА
Якщо ви хочете
додати собі ваги в очах оточуючих, імена до ваших послуг! Співробітники
Сіракузького університету залучили до експерименту 500 студентів. Їх попросили
за шкалою від 1 до 5 оцінити 400 імен, які були популярні протягом останніх 70
років. За результатами дослідження вони опублікували статтю в New Scientist, де показали, що сприйняття одних імен суттєво відрізняється від інших.
«Добрими», але не
надто «авторитетними» виявилися ті, кого звуть Ханна, Джессі, Мелоді, Міа.
Більш «авторитетними», але менш «добрими» були Арнольди, Жерари, Герберти та
Лоуренси. При цьому жіночі імена за «авторитетом» поступалися чоловічим. Дуже
багато імен виявилися нейтральними: Елвін, Дана, Домінік, Ларрі, Марк, Мерседес,
Регіна, Рой, Трейсі, Вітні…
Науковці
помітили, що успіхи в навчанні демонструють діти з іменами Джеймс або Елізабет
— школярам, яких так назвали, вчителі схильні завищувати оцінки. А тим, хто
бажає помолодшати, фахівці порадили уникати імен Бетті та Брюс — вони старять.
Натомість Брітні чи Бренда завжди виглядатимуть молодшими за свої роки.
Звісно, багато з
цих «спецефектів» можна пояснити модою, культурними та ґендерними стереотипами.
Проте явно не всі. Якщо звернутися до давньої традиції, ми побачимо, що набуття
імені — творчий акт космічного масштабу.
Пам’ятаєте, в раю
Бог наділяє Адама здатністю й правом давати імена гадам, звірам, худобі та
птахам? Таким чином Адам ставав співтворцем і владикою тваринного світу.
КРИЗА — ЧАС
ЗМІНЮВАТИ ІМЕНА
У конфуціанській
традиції ми знаходимо таку категорію — «виправлення імен». Без імені людині
неможливо знайти своє місце у світі, виправити стан справ і відновити космічний
порядок. Про те, що тут немає жодної містики, свідчить сучасна бізнес-практика.
Криза — найкраща
мотивація привести до ладу свій корпоративний всесвіт. І своє ім’я. Усі
пам’ятають про розлив сирої нафти в Мексиканській затоці. В екологічній
катастрофі звинуватили компанію British Petroleum. Щоб подолати
репутаційну кризу, ВР витратила 211 млн доларів і навіть пішла на зміну назви.
На жаль, імена багато чого можуть, але вони не всесильні.
Нове ім’я Beyond Petroleum досі мало в кого асоціюється з
ВР. Зате про British Petroleum і розлив нафти пам’ятають усі. Коли пандемія COVID-19 закінчилася, 51% американських компаній
вирішили змінити свій бренд — спричинені вірусом проблеми призвели до
переосмислення цінностей і бізнес-моделей.
На агресивний і
остаточний розрив з минулим, з колишніми цінностями та баченням пішов новий
власник Twitter Ілон Маск.
Рішення позбутися синього птаха в логотипі та прийняти «Х» як назву він ухвалив
за добу. А ось Стів Джобс, навпаки, прийшов до свого знаменитого лого не
відразу.
Починаючи з
1970-х компанія Apple
десятиліттями використовувала як логотип райдужний купол. Поки не помітила, що
він не відповідає імені — і в суто конфуціанському дусі змінила веселку на
яблуко. Зважаючи на подальший успіх смартфонів, компанії це допомогло.
А от зміна 2021 року імені Facebook на Meta, хоч і була
відображенням амбітних планів Марка Цукерберга, загалом була визнана невдалою.
Мабуть, «виправлення» імені не відповідало істинній природі продукту.
НЕ ЇЖТЕ ЦЮ КРАЇНУ
НА РІЗДВО!
Ви й досі
думаєте, що Конфуцій перебільшував? Але багато урядів світу, народів і країн
так не вважають. Інакше б ми не спостерігали такої кількості перейменувань.
Нещодавно Туреччина ініціювала своє перейменування. Відтепер в офіційних
документах вона Türkiye, а не Turkey, як раніше.
Вважається, що
нове написання точніше відображає «культуру, цивілізацію та цінності турецького
народу». Щоправда, це не єдиний аргумент. Турків не влаштовує, що в англійській
мові словом turkey позначають
індичку — птаха, якого традиційно готують на Різдво, Новий рік і День подяки.
Гірше того, у
Кембриджському словнику переносними значеннями цього слова є «дурень», «йолоп»,
«невдаха». А оскільки ні з’їденими на Різдво, ні невдахами турки бути не
бажають, вони вчинили мудро — змінили ім’я. У своєму прагненні змінити долю
турки не самотні.
2020 року
Голландія попросила міжнародне співтовариство іменувати її Нідерландами.
Ребрендинг обґрунтований тим, що Голландія, власне кажучи, — це назва лише
одного регіону країни. А це несправедливо по відношенню до інших регіонів.
Крім того, в
усьому світі Голландія асоціювалася насамперед із легалізацією проституції та
наркотиків, з чим її жителі були категорично не згодні.
ІМЕНА — ЗА ТА
ПРОТИ РАСИЗМУ
З тієї ж причини
1935 року проти вживання світовою громадськістю назви Персія запротестував
Іран. Персія (Парсуаш, або Фарс) — це лише одна історична область на березі
Перської затоки. Інша справа Іран — «країна аріїв» — звучить гордо!
Є версія, що Реза-шах Пехлеві зажадав називати його країну
Іраном не без підказки іранського посла в Німеччині, який підпав під вплив
нацистів. Нова назва країни мала підкреслити арійське походження її жителів.
Щоправда, іранські вчені вважали таке рішення антиісторичним, але їхньою думкою
знехтували.
Та все ж найбільша кількість перейменувань пов’язана з
бажанням позбутися травматичних асоціацій із колоніальним минулим. В одній з останніх статей журнал Nature розповів про Міжнародний ботанічний
конгрес, де розглядали можливість зміни давно усталених назв рослин. Багато
хто сприймає їх як расистські.
Річ у тім, що протягом ХІХ і ХХ століть нові види відкривали
здебільшого європейські науковці. У
підсумку вони часто отримували імена колоніальних правителів, як-от Сесіл Родс.
А деякі слова в назвах, наприклад caffra, сьогодні вважаються образливими для чорношкірих людей.
«Виправлення»
імен — дієвий спосіб подолати наслідки колоніалізму. Так французька колонія
Дагомея перетворилася на Бенін, Голландська Ост-Індія — на Індонезію, Верхня
Вольта — на Буркіна-Фасо, Нові Гебріди — на Вануату, Еспаньйола — на Гаїті,
Бечуаналенд — на Ботсвану, Північна Родезія — на Замбію, Берег Слонової Кістки
— на Кот-д’Івуар тощо.
Історія знає масу
прикладів, коли прихильники нової ідентичності намагалися позбутися небажаних
старих асоціацій. Скажімо, колись Австралія офіційно іменувалася Новою
Голландією. Місто Нью-Йорк було спершу Новим Ангулемом, потім близько
півстоліття Нью-Амстердамом, поки 1667 року голландці не обміняли його в
англійців на Суринам.
Канадська Оттава
спочатку називалася Райтстаун, далі — Байтаун і тільки в 1950 році стала
Оттавою. Український Донецьк, перш ніж стати Донецьком, встиг побути Юзівкою,
Сталіно і навіть, за деякими даними, трохи Троцьком — на честь революціонера
Льва Троцького.
Більшовики взагалі відзначилися масштабними
перейменуваннями, щоправда, без особливої фантазії: в СРСР не було жодного
міста без вулиць, що носять імена Леніна, Енгельса і Маркса. Сьогодні майже
ніхто вже й не пам’ятає, що столиця Йорданії Амман понад тисячу років
називалася Філадельфією. А
норвезький Осло починав свою столичну кар’єру спершу як данська Вікія, згодом
як Акерсхус, а потім як Християнія.
На початку XIX століття Данія поступилася майбутньою
норвезькою столицею Швеції, і лише 1924 року місто отримало назву Осло — «луг
біля підніжжя пагорба». Щось підказує, що й нинішні, звичні нам імена країн і
міст — не назавжди. Історія триває, а отже, люди змінюватимуть імена, тим самим
намагаючись обрати для себе іншу, кращу долю.
Мабуть, єдині,
хто дивиться на чехарду з іменами інакше, — це англійці. Вважається, що в
Англії за весь час її існування не було жодного перейменування. Британському
серцю милі навіть такі моторошні назви, як Бісова Діра або Гирло Диявола.
Місцеві жителі кажуть із цього приводу: «Так, ми живемо в Бісовій Дірі! І,
хай йому біс, пишаємося цим!»
Huxley
Немає коментарів:
Дописати коментар