Сьогодні, 27
грудня, виповнюється 148 років з дня народження людини, яку в світі називали
«король тенорів», – Івана Алчевського.
Він співав з дитинства – беручи участь у домашніх концертах, але мріяв бути вчителем, як мама. Не здобувши музичної освіти, він вийшов на сцену столичного Маріїнського театру – і підкорив її. Він гастролював у всьому світі, виконуючи на концертах українські народні пісні, але знаходив час приїхати до Харкова та виступити перед земляками.
Найзнаменитіший із знаменитої родини
Родина Алчевських
була знаменитою: батько – найбільший банкір та підприємець, мати – народна
просвітителька та відомий у Росії педагог. Діти росли в атмосфері
дружелюбності, любові, привчалися до праці та творчості, здобували хорошу
освіту. Не дивно, що з шістьох четверо так чи інакше пов’язали своє життя з
мистецтвом: Григорій став композитором, Микола – театральним критиком, Христина
– поетесою, перекладачем та педагогом. Але найзнаменитішим з Алчевських став
молодший із синів – Іван: саме він підкорив оперні сцени Європи та Америки.
Він народився 15 (за новим стилем – 25) грудня 1876 року. Музика була в нього, як то кажуть, у генах: три покоління Алчевських по материнській лінії мали гарні голоси та музикальність. Іванка, який з дитинства виявляв схильність до музики, навчав співу старший брат Григорій – композитор, педагог, автор знаменитих «Таблиць для дихання співаків», якими музичний світ користується до цього часу. У дитинстві хлопчик мав чудовий альт, і він співав: у домашніх концертах, у церковному тріо, на музично-драматичних вечорах.
Родина Алчевських
Але після закінчення третьої Харківської гімназії він вступає на фізико-математичний факультет Харківського університету, твердо вирішивши за прикладом матері стати вчителем, до того ж вчителем сільським. Сестра Христина Олексіївна Алчевська, з якою в Івана були теплі дружні стосунки, писала: «Юність його була сумною, якоюсь непристосованою до нашого практичного життя. У цьому було щось таке, що витало над життям, щось від чудової казки про принца, який блукає з піснею в нашому брутальному світі. Не побувавши ні в консерваторії, ні в навчанні у професіоналів, він з гімназійної лави співав у церковному тріо… Він завжди жив у своєму особливому світі звуків, мрій та образів, який дозволяв йому «витати над життям», щоб ніякі дрібниці, непотріб і моральний бруд не заносили його чистої вродливої душі».
Водночас жодного
зазнайства, презирства до «нижчих» у ньому не було. Є цікаві спогади Клима
Ворошилова про його зустрічі з Іваном у маєтку Алчевських Василівці: «Він був
тоді студентом і мав студентську форму. Усім він сподобався: був простий,
ввічливий з робітниками і службовцями, часто оточував себе дітлахами. Ми,
хлопці, вилися біля нього, і якось він посадив нас і почав співати разом з нами
українські пісні. Голос у нього був чудовий, і він співав з величезним
натхненням. Ми намагалися підспівувати йому хто як міг, і він нікому не зробив
жодного зауваження. Ми зовсім забули про те, що з нами пан, доросла людина:
було легко і радісно від почуттів, що нахлинули, від задушевного співу...».
Вимушений крок на
сцену
Але мріям юнака
про просте скромне і гідне життя сільського вчителя не судилося збутися. У 1901
році, коли Іван закінчував університет, трагічно загинув його батько Олексій
Костянтинович: перебуваючи на межі банкрутства, він, за розповсюдженою
версією, наклав на себе руки. Як би там не було, сім’ї довелося розпродавати
все майно і думати про те, як заробити. Іван, за порадою брата Григорія,
вирушає на прослуховування як оперний співак до Москви, а потім – до
Петербурга. 1 жовтня 1901 року він дебютує на сцені Маріїнського театру: співає
партію індійського гостя в опері «Садко» Римського-Корсакова. Після цього його
зараховують до штату. Критики писали: «Це була перемога матеріалу, перемога
голосу, навіть ані трохи не озброєного мистецтвом, бо школа на той час в
Алчевського була відсутня…».
Озброєння мистецтвом
Іван отримав можливість допомагати матері: він перекладає на
свої плечі утримання недільної школи в Харкові, прагнучи хоча б так здійснити
юнацьку мрію. Водночас він розуміє,
що йому необхідно вчитися – адже за спиною 25-річний соліст столичної опери не
має ні музичної школи, ні консерваторії. Чотири роки Іван Алчевський
співав у Маріїнці, і весь цей час він навчався, беручи приватні уроки у
видатних російських педагогів, а влітку спочатку в Парижі, а потім у солістки
брюссельського Королівського театру «Ла Монне» Фелії Литвин. Сезон 1905–1906 років став першим «закордонним» –
разом зі своїм педагогом Алчевський співає на оперній сцені у Брюсселі. Там він
уперше виконує роль, яка стала його коронною – Рауль у «Гугенотах» Мейєрбера.
Наступного року Іван Алчевський виграє конкурс на ангажемент у славнозвісний
лондонський «Ковент-Гарден».
Кришталеві келихи
розсипалися на уламки
30-річний харків’янин – на одній сцені з видатним співаком
того часу, легендарним Енріко Карузо… начебто Іван Алчевський піднявся на саму
вершину успіху; але він продовжує працювати над собою. Після Великобританії були США, потім – повернення
до Москви, потім – участь у постановці
Дягілєва в паризькій «Гранд-Опері» «Бориса Годунова», де йому стоячи аплодував
навіть оркестр. Газети писали, що Алчевський – видатний тенор, який може
прикрасити будь-яку сцену. Тріумфальному успіху молодого співака сприяло те, що
він вільно володів французькою, знав німецьку, італійську та англійську мови.
За будь-якої зручної можливості Іван Алчевський повертався
на батьківщину – він співав у Києві та Харкові, Ялті та Катеринославі, Києві та
Одесі, Москві та Санкт-Петербурзі на одній сцені з Шаляпіним, Собіновим,
Неждановою. Маючи абсолютний слух і
чудову музичну пам’ять, він мав і напрочуд м’який, але гнучкий баритон з
великим діапазоном. Сучасники згадували, що голос в Алчевського був такої сили,
що від нього кришталеві келихи розсипалися на дрібні скалки. У 1912–1913 роках
він виступав в Алжирі та у Франції. Коли почалась Перша світова війна, він
співав у лондонському театрі «Друрі-Лейн».
Передбачення ворожки
Іван Алчевський,
дізнавшись про початок війни, розриває щойно підписаний контракт з паризькою
«Гранд-Оперою» і з великими труднощами через Середземне та Чорне моря
повертається до Росії. Він з тріумфом гастролює з концертами в Одесі, Харкові,
Петербурзі, Москві, Ростові, але все більше відчуває втому, що накопичилася.
Сезон 1916–1917
років виявився останнім у житті артиста. Незадовго до його початку Іван побував
у ворожки, яка передбачила, що він помре, коли на вулицях будуть барикади.
Алчевський був людиною дуже нервовою, вразливою – і слабка психіка не
витримала: у співака почав прогресувати нервовий розлад.
На початку 1918
року він їде до Харкова – відпочити, полікуватись. Удома йому полегшало, і
Алчевський дав два блискучі концерти. Харків’яни тоді не могли уявити, що чули
«короля тенорів» востаннє.
Навесні 1917 року
Алчевський поїхав на гастролі на Кавказ. У Тифлісі виступи пройшли блискуче, а
в Баку після кількох вистав співаку стало зовсім погано. У перервах його
нервозність доходила до марення і галюцинацій, але під час вистав він якимось
дивом опановував себе. Хвороба все ж прогресувала: після одного з виступів
непритомного Івана Алчевського відвезли до лікарні. Він помер за кілька днів.
Причина смерті – менінгіт.
Тіло видатного
оперного співака перевезли до Харкова. Проводити його в останню путь зібрався
величезний натовп людей. Івана Алчевського поховали в сімейному склепі на
цвинтарі. Коли тіло опускали у могилу, над ним співав соловей...
Автор: Інна Можейко
Немає коментарів:
Дописати коментар