У традиційному підсумковому інтерв'ю Анні Мірошниченко п'ятий Президент, лідер "Європейської Солідарності" розповів про те, чого очікувати від Трампа, про вибори в Україні, зізнався, у чому він винен, пояснив, що треба зробити для перемоги України у війні
ПРО ГРАФІК ПОРОШЕНКА
– Вітаю вас, Петро Олексійович. Ми з вами
традиційно, у грудні, щороку зустрічаємось для того, щоб підбивати підсумки.
Зараз, до речі, 9-та на годинниках, чому так пізно?
– Якщо ви
запитаєте всіх, хто там якось дивиться результати моєї роботи, то вони знають,
що ми працюємо багато, хтось називається це трудоголік, хтось, навпаки,
критикує. Але зараз, наприкінці року, є особливі дні, особливі дні, тому що ти
починаєш із військових і закінчуєш військовими. Сьогодні ми почали день з передачі
7 комплексів "Ай-Петрі", 5 з них їдуть на Покровський напрямок,
закривають важливі бригади і з цього складається цілий день, а друга позиція
була, що ми намагалися спланувати перші кроки в нашій парламентській дипломатії
– бо це також є величезний виклик, перед яким зараз опинилася Україна. І
приємні були моменти, нас сьогодні прийшли вітати пластуни з вогнем і, ви
знаєте, це було головне, від чого ти зарядився енергію, і приємно було, що
хлопці і дівчата наполягали, щоб у наступну поїздку взяти їх на фронт. Мені
здалося, що це цікава ідея.
– Нічого собі.
– Я тільки
попросив від батьків дозвіл, організували конкурс, що одного-двох з них ми
можемо запросити з собою.
ЩО МОЖНА ОЧІКУВАТИ ВІД ТРАМПА?
– Шкода, що ми не можемо приділити багато часу
приємному, розмовам в інтерв'ю про приємне, але, можливо, колись будуть такі
часи, я не знаю, коли це буде, але хотілося б більше говорити про те, що нас
чекає в році наступному. Я б нашу розмову з вами почала із подій міжнародних.
Світ очікує січня, коли відбудеться інавгурація Трампа, ми чули його заяви вже
неодноразово, і з останнього він сказав про те, що десь там колись буде зустріч
із путіним, наскільки ми зрозуміли. І він сказав, що війну треба закінчувати і
це все, що відбувається, все це жахливо – сказав Трамп. Як ви вважаєте,
спілкуючись із вашими міжнародними колегами, чи є розуміння у Трампа і в його
команди, як, коли закінчувати і за яких умов?
– Ви праві, я
нещодавно повернувся зі Сполучених Штатів, де брав участь у засіданні
Міжнародного демократичного союзу засновником цієї організації, де я обраний в
керівництво, в правління Світової організації, є Республіканська партія
Сполучених Штатів і Консервативна партія Британії. Ми мали величезну кількість
зустрічей, в першу чергу з конгресменами, з перехідною командою Трампа, з тими
кандидатами, які президент, що обраний, запропонував на певні посади, починаючи
від Майкла Волтца, який буде радником з питань національної безпеки, дуже
впливовим, і закінчуючи керівниками комітетів по розвідці, інших комітетів,
паном Тернером.
Можу сказати свої
враження: на сьогодні це абсолютно інша модель роботи нової американської
адміністрації буде. Якщо Байден, якого я дуже шаную і поважаю, з яким я маю
величезний досвід роботи, і я завжди згадую, що тоді віцепрезидент, потім
президент казав мені, що "я з вами, пане Порошенко, говорю частіше, ніж з
власною дружиною", і в нас були дуже дружні і дуже надійні відносини, я
можу наголосити, що Байден і його команда, демократи, що Байден – людина
цінностей, незалежно від особистих симпатій і антипатій, цінності для нього
понад усе. Трамп абсолютно інший, ще раз наголошую, що я мав три роки дуже
успішної роботи з Трампом, хоча з самого початку прогнозували мені величезні
труднощі, виходячи з заяв. Але після нашої першої зустрічі, по-перше, я ціную,
що одним із перших дзвінків після перемоги – ми з Трампом переговорили, потім
зустріч в Овальному кабінеті в Білому домі, яка не була в графіку Трампа, яка
протривала понад дві години. При Трампі ми отримали першу смертельну летальну
зброю, при Трампі ми отримали перші ефективні санкції проти компаній, які
будують "Північний потік-2", при Трампі ми отримали беззастережну
підтримку Мінських угод і призначення спеціального уповноваженого президента
Сполучених Штатів Америки, тоді це був вже дуже добре відомий зараз в Україні
Курт Волкер, який прийшов із посади посла Сполучених Штатів при НАТО. При
Трампі були позиції щодо сприяння Держдепу й американським посольством процесу
визнання Православної церкви України, при Трампі була підписана декларація
Кримська, називається "Декларація Помпео", хоча підписана вона за
дорученням Трампа, і багато іншого... І можу наголосити, що Трамп є людиною
результату, людиною дії – це трохи відрізняється від людини цінностей. З одного
боку, це дає для України дуже великий шанс, що цей результат буде досягнутий, з
іншого боку – це дуже вузьке вікно можливості, яке нам аж ніяк не можна згаяти,
і можна наголосити, що перші реакції, які були пов'язані з візитом голови Офісу
Президента до Сполучених Штатів, на жаль, не є обнадійливими, діалогу поки що
ефективного не існує, і треба дуже ретельно, і важливо, і кропітко працювати
для того, щоб цей діалог встановити.
ЯКИМ ПОВИНЕН БУТИ ДІАЛОГ МІЖ УКРАЇНОЮ ТА США?
– А хто не хоче говорити – вони чи ми?
– Нам треба
знайти, хто говоритиме, і треба знайти, з ким говорити. Для цього нам потрібні
дуже рішучі кроки, от я наведу вам такий приклад: в Республіканській більшості
в Конгресі їх можна розділити умовно на три групи: перші, це близько 100
конгресменів-республіканців, які твердо підтримують Україну. Я скажу
парадоксальну річ, але не треба з ними їхати і зустрічатися зараз у цей
напружений час, вони і так мають дуже переконливу аргументацію, вони багато
разів стверджували, що вони за нас і вони за нас проголосують. Близько 90 людей
проти нас – і це найбільша цифра, і це поразка боротьби за двопартійну
підтримку, яку, на жаль, зазнала чинна влада. І це не є там критика, все,
просто працювали, розраховуючи на 5-6 ефективних менеджерів і блокуючи
парламентську діяльність, зокрема, мені тричі забороняли виїзд до Сполучених
Штатів без будь-яких на те підстав, неконституційно, і, думаю, що це дуже
шкодило Україні. Є, може, трохи більш як 30 конгресменів, які коливаються, які не
визначилися, які, знаєте, як у Сполучених Штатах swing state. І недарма кандидати в президенти – і Гарріс, і Трамп – 90% свого часу
провели саме в цих штатах, що коливаються, бо там вирішується доля і перемога
на виборах. І от зараз серед цих трохи більш як 30 конгресменів-республіканців
вирішується голосування більшості по українському питанню. І поки що ми не
виграли цілу низку питань, тобто, я хочу сказати вам, щоб це не виглядало як
будь-які голослівні або надумані, або інші позиції.
Що б ми мали отримати
зараз? Звичайно, було б дуже добре, якби Сполучені Штати надали нам invitation запрошення до НАТО, але цим треба було
займатися з 2019 року. З 2019 року, на
жаль, ми пропустили Лондонський саміт, пропустили Брюссель, нам намагалися
пояснити. А чого туди їхати, бо нас не запрошують? Друзі, так нас так ніколи не
запросять. І в такому випадку вже було дуже важко отримати цей результат, я
кажу об'єктивно. І Байден не міг уже підписати його після виборів, це теж
об'єктивно. Треба було раніше, але Байден подав до Конгресу Сполучених Штатів
пропозицію про виділення Україні $24 млрд, це б, знаєте, пом'якшило, згладило б
перехідний період, поки адміністрація Трампа вступає на посади і починає
працювати перші тижні. Результат – Україні відмовили. Чому? В тому числі, я
вважаю, що переговорна група мала працювати по-іншому. Друга позиція була –
продовжити для нас ленд-ліз, це не означає нове фінансування зброї, яку могла б
отримати Україна, але все, що зберігається на складах – ми мали б доступ до
цього й отримали. Приклад? Будь ласка – зараз триває наступ росії на декількох
ключових напрямках. Крім фортифікаційних споруд, нам потрібні мінні
загородження, мінні поля – для цього потрібні протипіхотні міни й установки для
дистанційного мінування. Вони є на складах, їх дуже багато і по ленд-лізу ми
могли це отримати, а значить, зробити непрохідною другу-третю лінію оборони,
лінію фортифікаційних споруд, які б посилили одразу ж і потім постійно
посилювали, для цього був потрібний ленд-ліз. На 2025-й рік ленд-ліз не продовжили
– це друга позиція, яка не була реалізована українською делегацією. Третя,
четверта позиція – призначити, зараз є необхідність фінансової допомоги, яку ще
може зробити чинна адміністрація, зробити позицію по ефективній роботі з
доходами від заморожених активів, посилити санкції, і ми, на жаль, яскравого
результату не бачимо по жодній з позицій. Я це все знав, тому що під час
зустрічі зі мною колеги, спілкуючись, говорили, що вони матимуть інші підходи
після вступу на посаду президента Трампа.
Уже під час
зустрічі в Парижі, яку допоміг нам організувати президент Макрон і до якої не
проявляв зацікавленості президент Трамп, там уже був певний холодний душ. Що
треба зараз робити? Зараз треба включити всіх у діалог парламентський, бо я
все-таки знаю і вірю, що Україна має підтримку більш як половини американців,
Україна має підтримку більш ніж половини конгресменів, ми можемо боротися за
двопартійну підтримку і для нас ця боротьба – це питання життя і смерті. Для
цього ми маємо виконати свою домашню роботу. Яке перше питання ставить на
сьогодні нова американська адміністрація? Корупція. І для влади погана новина,
бо вони знають набагато більше, ніж влада собі уявляє, і чіткий аудит, який
вони планують провести, вони вже знають, де шукати і що шукати. От такі
безпардонні кроки, як "велике крадівництво", як позиції по спробі
вкрасти на будівництві атомних електростанцій, як крадівництво в закупівлях
зброї, на яйця по 17, на 23 млрд, на які накупили міни... Їх в першу чергу
цікавить позиція – як працювали з грошима американських платників податків. Я
думаю, що українській владі треба дуже ретельно готуватися по звіту на цій
позиції, бо не дай Боже, ми це програємо, ми ризикуємо, що країна залишиться зі
значно меншим рівнем воєнної, оборонної та фінансової підтримки.
ЩО БУДЕ ПІСЛЯ ІНАВГУРАЦІЇ ТРАМПА?
– Але все ж таки українці очікують інавгурації,
вам чесно скажу, і говорять про це на кухнях зокрема. А ви допускаєте, що після
20 січня буде ще певний період, коли не буде нічого відбуватися? У багатьох
очікування, що справді все завершиться одразу після інавгурації. Чи допускаєте
ви, що ця історія ще може розтягнутись на роки і той самий план і стратегія
Трампа можуть з'явитися пізніше? Що б ви порадили українцям?
– Я ставлюся до
цього... Бути реалістами – перша позиція. Друге: благаю, не дивіться
"Єдиний марафон". Звичайно, якщо ви дуже просунуті, інтелігентні,
виховані – ви будете дивитися Аню Мірошниченко на "5 каналі", але
навіть якщо ні, порада – не дивіться "Єдиний марафон", не дивіться
канали, які працюють як пропаганда, і не читайте Telegam, бо там вам напишуть, що все вирішиться отак, за
24 години. І це буде брехня. Я вважаю, що зараз вузьке вікно можливості
закінчити війну буде. Що нам треба зробити? Те, що зробить Трамп, я собі
уявляю, аргументи у Трампа для путіна є, і не треба Трампа позиціонувати як
слабку або недосвідчену людину або державного діяча – це неправда, я з ним
працював, я знаю його потенціал, але українці мають зробити свою домашню
роботу. Ми не маємо права дозволити собі бути слабкими, бо якщо ми слабкі – у
путіна відсутня мотивація закінчити війну. Жертви, які платить росія, йому
байдужі, гроші, які втрачає росія, йому байдужі. Він помішаний на війні, він
збожеволів від крові й Україна має бути сильною для того, щоби це зупинити.
Можемо запропонувати вам декілька кроків, яким чином ми можемо забезпечити.
Перша позиція: припиніть говорити про закінчення війни, поверніть до
українського лексикону слово "перемога", бо перемога наближає нас до
миру, а замороження війни – затягує.
ЯК УКРАЇНІ СТАТИ СИЛЬНОЮ?
– Ви часто зараз чуєте слово "перемога"?
Воно зникло.
– Я використовую
тільки слово "перемога" і раджу всім це робити, бо це абсолютно
по-іншому налаштовує тебе, ти є оптимістом, як би важко не було. Друга позиція:
стабілізуйте лінію фронту і для цього дайте все на фронт, не може бути так, як
відбувається зараз, коли... Я спілкуюся з бригадами, а загальна кількість
бригад окремих, полків і окремих батальйонів, зокрема розвідбатів, батальйонів
логістики, вже досягає майже 200, і можу наголосити, що абсолютній більшості не
вистачає найнеобхіднішого, і навіть не те, що там артилерійські снаряди, а FPV, зараз критичний дефіцит нічних
"Мавіків". Їх просто немає, а без них війська сліпі. А чому держава
не поставила їх? Тому що було не вигідно купувати, бо ціни на нічні
"Мавіки", от подивіться, це від 135 тис. до 150 тис. грн, знають усі.
І ти на них не заробиш, ти не можеш їх продати по 300 тис. І це означає, що
держава їх просто не купувала. Неприйнятно. Друга позиція – перевести економіку
на військові рейки.
– Не запізно?
– Ні, не запізно,
хоча ми мали це зробити ще в березні минулого року. Що таке "економіка на
військові рейки"? Ми маємо просунути в технологічному плані, робити ті
унікальні речі, які сьогодні здатна виробляти оборонна промисловість України.
Можу поставити на власному прикладі – от на сьогодні я пишаюся тим, що разом із
командою ми налагодили виробництво комплексу протидії засобам технічної
розвідки росіян, так званого "вбивці КАБів" – "Ай-Петрі", і
те, що він робить дива на фронті, і те, що за ним стоїть черга аж до квітня-травня
наступного року, це добре, але те, що ми на сьогодні збільшили в 10 разів
обсяги виробництва, на сьогодні значні ділянки фронту вже перекриті, принаймні,
що стосується артилерійських підрозділів, що стосується центрів управління, що
стосується евакуаційних заходів, що стосується позицій із забезпечення протидій
складів боєприпасів... Знаєте, скільки ми отримали бюджетних грошей із
державного бюджету на постачання цих комплексів у Збройні сили України?
– Тільки хотіла сказати, не кажіть, що нуль.
– І це
неприйнятно, і це не має нічого спільного з переведенням економіки на військові
рейки. Знизьте податки для оборонної промисловості, забезпечите швидке й
ефективне прийняття рішень – від бронювання до проведення військової прийомки.
Переведення економіки на військові рейки – це є повернення грошей ПДФО
бригадам. От подивіться, перед новим роком 2 млрд дали на рахунки бригад, вони
їх використали за два дні. 70 млрд лежало на рахунках ДССЗЗІ, на рахунках інших
посередників і армія з цього нічого не отримала. Забезпечте, щоб все воєнне
фінансування було сконцентровано на воєнному спецфонді – це означає, що ні на
які інші цілі держава не має права витрачати гроші, які визначені для Сил
оборонної безпеки. Це є переведенням економіки на військові рейки.
Третя позиція: я
не маю жодного сумніву, що ми маємо різко активізувати наші зусилля по членству
в ЄС та НАТО. Наступна позиція – стабілізація фінансової системи, ми маємо,
подивиться, як добре була зроблена ребанківська реформа, яку зробили з 2014
року ми з Гонтаревою, і скільки каменів тоді було кинуто на нашу адресу – і
курс ми не так тримаємо, і банки дарма виводимо з ринку неплатоспроможні, і
рефінансування не даємо. Але на сьогодні три роки війни – фінансово-банківська
система витримала, бо були ці авгієві стайні очищені і, безумовно, що в цих
умовах це важливо. І Last but not least – ми не можемо сьогодні відійти від
концепції членства України в ЄС та НАТО. І неприйнятно, коли для членства в ЄС
Європейська комісія нам диктує – друзі, верховенство права, незалежність судів,
захист прав опозиції, захист прав опозиції – це означає негайне скасування
заборони депутатам від опозиції щодо міжнародних відряджень і міжпарламентської
дипломатії, це означає негайне скасування будь-яких заборон і закриттів
каналів, включно "5 каналу" і "Прямого", позиції це означає
парламентський плюралізм, припинення крадіжницької корупційної роботи
телеканалу "Рада" і "Єдиного марафону" і забезпечення
ефективної публічної громадської дискусії. Коли нам кажуть, що ні, у нас усе
гаразд з Європейським Союзом, – Єврокомісія це чорним по білому написала. Ви не
можете далі це ігнорувати, особливо в умовах ризиків, які зараз концентруються
в Сполучених Штатах, ми маємо абсолютно точно зробити наші відносини з
Європейським Союзом набагато більш передбачуваними і зробити величезний прогрес
щодо нашого майбутнього членства в Європейському Союзі, а щодо НАТО, що таке
НАТО? НАТО – це те, щоби не передати майбутнім поколінням загрозу війни. Тому
що в протилежному випадку війна і небезпека для України буде never ending story – історія, що не закінчується. Інших форм
гарантії не існує, і навіть коли зараз вас хтось не пускає, навіть коли це
важке завдання, зробити свою частину домашньої роботи. І коли ми, врешті-решт,
прийшли до перемоги – яка є формула перемоги? Тут є п'ять заборон, п'ять
відсутностей компромісів. Перша заборона – не може бути компромісів по
суверенітету і національній ідентифікації України. Друга заборона – не може
бути компромісів по територіальній цілісності України, ми не можемо торгувати
українською землею. Земля або територія в обмін на мир – це призведе і до
втрати території, і до втрати миру. Третя позиція – відсутність компромісів по
потужності і силі українських Збройних сил, те, що вони вели переговори в
Стамбулі, чисельність має бути обмежена 80 тисячами, танків може бути не більше
ніж 300. Знаєте, що це мені нагадує? Перша вимога Стамбулу була: армії – ні,
обмеження за кількістю, по всьому. Друга вимога Стамбула була – відновити
діяльність російської православної церкви в Україні, скасувавши всі закони, які
це обмежують. Це означає: віра українська – ні. І третя позиція – надати
російській мові статус державної, це офіційно виписано в Стамбулі. Це означає:
мова – ні. Армія – ні, віра – ні. Я думаю, що ви це десь чули.
– Так.
– Наступна
позиція – це є відсутність компромісів по санкціях, ми маємо обмежити
можливість путіна фінансувати війну. І п'ята позиція – не може бути компромісів
по європейській і євроатлантичній інтеграції України, по членству України в
НАТО. А тепер, коли це робити? І тут є абсолютно чіткий меседж – ми маємо
припинити втрачати людей, ніяких міцних штурмів, ніяких зустрічних боїв,
бережіть українського воїна, дайте йому мотивацію. Друге. Треба припинити
втрачати території – через фортифікацію, через мінування, через концентрації
сил, через створення резервів – припинити втрачати території. І третє – треба
припинити витрачати час на пусту балаканину, на крадіжку грошей, на зображення
в парламенті, що нічого цього не відбувається, бо така робота парламенту – це
сором, сором для України.
ПОРОШЕНКО ПРО ВИБОРИ ТА ЄДНІСТЬ
– Вам не здається, що вже виборами пахне занадто?
Що ми дуже часто про це говоримо? І я відкриваю Telegram-канали, знаєте, коли бачу цю тезу, не знаю, наскільки воно вам приємно, це
постійно пишуть – "У всьому винен Порошенко", і мені одразу – це
значить, якісь вибори, в Тelegram-канали запускаються якісь
меседжі, в Україні витає ця історія.
– Ви – дуже
інтелігентна людина і я спробую дотриматись, хоча буде дуже важко. Не пахне
виборами в Україні і в Верховній Раді. В Україні вже смердить виборами, у
Верховній Раді вже тхне виборами. І тому я хочу пояснити, чому я в парламенті
виступив зі словами вибачень перед Збройними силами України за таку поведінку
української Верховної Ради. Бо союз "ригів", проросійської п'ятої
колони і монобільшості сьогодні руйнує державу, бо коли вони думають і
говорять, а вони керуються винятково одним – рейтингом і підготовкою до
виборів. Що таке вибори? Це означає, що те дешеве шоу і той водевіль, який ви
поки що не бачите, бо трансляція парламенту закрита, тільки з трансляції
стрімінгу депутатів "Європейської Солідарності", оце дешеве шоу в
парламенті, яке дратує будь-яку нормальну людину, вони через механізми початок
або старт виборчого процесу хочуть масштабувати, розповсюдити на всю країну. Що
це означає простою мовою? Початок виборчої кампанії означає смерть єдності. А
єдність є ключовим фактором нашої перемоги. В який спосіб зараз може бути
реалізовано єдність? Через коаліцію в парламенті національної єдності, куди
запросити всіх, крім п'ятої колони опзж, з якою зараз так плідно співпрацює
влада. Другий крок – прийняти відповідальне рішення про вилучення мандатів у
п'ятої колони кремля, бо для мене це шок, коли представники кремлівської п'ятої
колони працюють в Комітеті з питань нацбезпеки і оборони з цілком таємними
документами. Або у відповідних позиціях по правоохоронці, по верховенству права
і по іншій діяльності.
В УСЬОМУ ВИНЕН ПОРОШЕНКО
– Є якісь механізми викурити їх звідти, ту п'яту
колону?
– Треба ухвалити,
по-перше, закон, який ми запропонували, який змінює критерії позбавлення
депутатів повноважень, в тому числі через рішення Верховного Суду про заборону
цієї політичної сили за списками, за якими вони були обрані до Верховної Ради.
Цей закон мною написаний, зареєстрований і влада свідомо рік його не ставить на
голосування, а потім прийняття постанови про позбавлення мандатів цих 40 з
лишком "ригів" і все. І тоді, по-перше, ми прибираємо ризик роботи
підривної п'ятої колони, а, по-друге, ми створюємо умови для коаліції національної
єдності. Коаліція національної єдності має створити Уряд національного
порятунку. А про що це? Нарешті ми маємо передати цю роботу професіоналам, не
аматорам, не тим, хто женеться за рейтингами, ні сценаристам шоу – Україна
більше цих випробувань не здатна витримати, і це не, знаєте, таке традиційне
"Україна гине" – ні, бо існування України зараз у цих умовах, на
жаль, поставлене під величезну загрозу і загроза зараз у нас аж ніяк не менша,
ніж загроза весною 22 року. Тільки тоді страх або відповідальність об'єднали
країну, а зараз вони атаками на Порошенка підміняють необхідність об'єднання і
боротьби з путіним. І що б не відбулося в країні – в усьому винен Порошенко.
Здають, мені сподобалось, там анекдот, який був написаний в соцмережах, що коли
в автошколі складають іспити, що от одна машина з зеленою стрілкою має
повернути наліво, одна машина з червоною направо, вони зіткнулися – хто винен?
І підпис – Порошенко? Ця гидка позиція триває вже 7 років з каналів
Коломойського – 1+1, з каналів, які контролюються росією, і ви там побачите
все: від Порошенко вбив брата – до слов'янського "мальчика", якого
Порошенко розп'яв, від Липецької фабрики – до цукерок "Рошен", які
постійно продаються в росії. І дуже добре, що на сьогодні в країні вже
виробився імунітет на цю кремлівську і прокремлівську брехню, хоча ні, я маю з
вами... Одна позиція все-таки там була правда, бо крайні два тижні на території
російської федерації з'явилися спеціальні цукерки "Рошен", вони
називаються "Рошен", випускаються спеціально для армії, це спеціально
для солдатів, щоб вони в кишені не поплили, зараз дуже популярні, я був
здивований, що за два дні, коли я продемонстрував ці цукерки на фронті, вони
набрали там по всіх ресурсах уже майже 5 млн переглядів – це рекорд по
швидкості, а солдати мені прислали з Курської області, біля Суджі, чотири ящики
таких цукерок і сказали "Рошен" у росії".
ЦУКЕРКИ ROSHEN НА КУРЩИНІ
– Але їх не можна купити, наскільки я зрозуміла?
– Не можна
купити.
– А ви знаєте, що сьогодні мені колега сказала, в
неї дочка, і вона каже: спитай, де можна купити, вона хоче їх спробувати.
Будемо знати, можливо, десь вони колись з'являться в продажі.
– Вони не
з'являться, тому що вони будуть спеціально постачатися до Збройних сил, але
вашій колезі я зараз передам пару таких цукерок, щоб тримати інтригу.
ЯК ГОВОРИТИ З ПУТІНИМ
– Дякую, але все ж таки, повертаючись до теми
загроз і до головного нашого ворога, от я про путіна хочу з вами поговорити.
Дуже часто зараз лунає оце ім'я цієї людини з таким негативним забарвленням, і
ви свого часу говорили про те, що не треба вірити цій людині. І те, що він
підписує, це теж недієве, воно не працює. Як бути наступного року, якщо так чи
інакше буде якась розмова, будуть якісь перемовини і буде ця людина, якій ми не
можемо вірити.
– Знаєте, я не
хотів би, щоб ми спрощували путіна. путін дуже небезпечний. Перше – don't trust путін – не вірте
путіну, друге – don't be afraid of путін – не бійтесь путіна, і третє – не бійтесь поразки росії, і четверте – не бійтеся перемоги України. І
коли я хочу сказати, що єдине, що вміє путін – це брехати, бо це головне, чому
навчають офіцерів КДБ, він бреше. Але ти коли йдеш з ним на зустріч і ти знаєш,
що він спеціально навчений, його мета обдурити тебе і брехати, ти захищений.
Чим ми можемо їх перемогти? Коли в нас буде потужна проукраїнська антипутінська
коаліція. Чи маємо ми успіх в цьому напрямку? Ні, я вам хочу навести декілька
прикладів. Яка була чисельність проукраїнської коаліції в березні 2022 року,
коли голосувалася резолюція Генасамблеї Організації Об'єднаних Націй? З нами
було понад 140 країн, а з путіним було п'ять, включно з росією: росія, Іран,
Північна Корея, білорусь і там який-небудь Судан чи Нікарагуа. З Україною був
весь світ, і зараз унаслідок, я це називаю "дипломатії емоцій" або
дипломатії непрофесійної, це може спрацювати на раз-два-три і це не буде
досягнення того чи іншого керівника держави або дипломата, бо емоції базувалися
не на вмінні виступати, а емоції базувалися на жахливій нелюдській трагедії
Маріуполя, Бучі, Гостомеля, Ворзеля, Бородянки, Сєвєродонецька, Лисичанська й
інших, Бахмута, а зараз у людей уже виробився певний інстинкт, певне щеплення
проти цих емоцій. І тут ми маємо перейти на мову професіоналізму, компетентності,
те, що проходило раніше, не пройде зараз. І коли мені говорять, що "ось ви
обдурили путіна, вам це вдалося" – ні. Вам сьогодні путін розкрив на
пресконференції таємницю, що він збирався забезпечувати широкомасштабне
вторгнення ще 2014 року.
ПРО МІНСЬКІ УГОДИ
– Виходить, за вашої каденції. Ви бачили ознаки?
– І дуже шкодував, що він тоді, після переговорів "у нормандському форматі", підписання Мінських угод переніс на невизначений час, бо в Мінських угодах принципові позиції є наступні: перша позиція – суворе збереження суверенітету і територіальної цілісності України. Пам'ятаєте, що я вам казав про нонкомпромайз? Друга позиція – негайне виведення всіх іноземних військ з української території. Третя позиція – виведення важкої техніки, артилерії. Четверта позиція – проведення виборів по українському законодавству за участю винятково і тільки українських партій. Наступна позиція – збереження санкцій. Слухайте, та ви хоч щось подібне зараз підпишіть, вам пам'ятник поставлять. І найголовніше – сценарій путіна в той час був не визнати Україну, назвати це політичним заколотом, державним переворотом. І перші позиції, коли ми змусили поставити путіна свій підпис, це було визнання підсумків президентських і парламентських виборів в Україні. Хто може зробити краще – прошу дуже. А замість цього ми отримали нищівну критику Мінських угод і чим це закінчилося? Жахливими наслідками для України. І в мене перед ядерною зброєю – спочатку виробіть достатню кількість ракет "Нептун", які ми поставили на озброєння. Бог з ним, з "Нептунами", виробіть достатню кількість українських "Шахедів", щоби вони давали нам, атакували нас півтора-двома тисячами з лишком "Шахедів" на місяць, а ми атакували 4000, але по 25-30 000 доларів і щоби кожна людина в росії жила в такій самій ситуації, як і ми – не мала жодної ночі без "повітряної тривоги". Хіба це важко зробити? Тому що з теорії російської федерації, і мені приємно було це почути і в Залужного, війна ділиться на декілька етапів: етап перший – це було, російською мовою, як путін це називав, – було "сокрушение", або знищення. І це те, чим займалася росія в перші два місяці війни. З чого це відбувалося? Вони йшли з парадними костюмами, з медалями для того, щоб провести парад через 2-3 дні або 2-3 тижні, вони не атакували енергетику, вони не атакували лікарні, вони не атакували заклади освіти, вони це намагалися зберегти для себе. Що зруйнувало цей сценарій? Хоробрість українського народу, єдність і Javelin, NLAW, Stinger і Bayraktar – те, що ми привезли. До речі, Javelin – це було рішення, яке ми на переговорах із Трампом підписали. Я можу це сказати, бо тут, у цьому залі в нас була казарма, ми мали на озброєнні й Javelin, і NLAW, і ефективно їх застосовували. Коли закінчився цей період? Коли ми відкинули їх від Києва, американці, поставивши нам це, знайшли, що, виявляється, росіяни навчилися збивати Bayraktar і уникати атак Javelin – так закінчився перший етап, почався другий етап. Другий етап – це є те, що відбувалося в Херсонській і Харківській областях, це літо-осінь 2022 року, він називається контрнаступ. Що забезпечило цей успіх? Це є мудрість, хоробрість і єдність українського народу, ефективність дій Збройних сил і HIMERS, які ми отримали від американців, вони знищили і російські склади, і російські центри управління, і вони тікали, що з Херсонської, що з Харківської областей. Чим нам треба було скористатися? Тоді, коли Україна сильна, треба було підписувати мир і ставити умови негайного визволення української землі.
– путін пішов би на це?
– Очевидно, тому
що путін боявся, що він отримає поразку військовим шляхом, тоді ще не було
лінії суровікіна, ще не було мобілізації, ще були позиції і вони ще не
навчилися сліпити HIMERS, але
наприкінці 2022 року вони навчилися, етап HIMERS закінчився. І це призвело до третього етапу
війни, який називається "виснаження". І виснаження – от саме на цьому
етапі від військового компоненту менше залежить, бо виснаження – це є ракетні
атаки на об'єкти критичної інфраструктури, знищення енергетики, блекаути по
всій країні, жертви серед цивільного населення через ракетні атаки і все таке
інше. Це не дуже вдалий час для переговорів про мир, і для цього ми маємо стати
сильнішими, росія має ослабнути через санкції, через посилення Збройних сил,
через посилення української економіки.
Чи вірю я, що мир
можливий 2025 року? Вірю. Зробімо Україну сильнішою, зробімо Україну... Ми не
можемо, знаєте, англійською мовою кажуть, ми не можемо ovenmente, ми не можемо взяти росію чисельністю, бо
в неї і мобрезерви, і мобресурси значно вищі, але ми можемо бути попереду технологічно,
і в цих умовах ми, маючи підтримку Заходу, точно ця перемога може бути
забезпечена. Тільки нам треба боротися, боротися і за американців, нам треба
боротися за європейців, нам треба будувати відносини довіри. А для цього нам
треба боротися з корупцією, нам треба боротися з некомпетентністю, боротися з
виборчими шизофреніями і забезпечити єдність країні. І тоді Україна буде
сильною, от запам'ятайте ці слова – хто агітує за вибори зараз, є
розповсюдником російської ІПСО, бо росія хоче, щоб ми були слабкі. Окремі її
представники і недальновидні політикани, які хочуть прорватися до влади, не
розуміючи, що ми можемо через ці процеси втратити Україну.
РЕКОМЕНДАЦІЇ ДЛЯ УКРАЇНЦІВ
– Наостанок, що б ви порадили українцям? От як нам
бути сильними? Як нам бути сильними і не розхитатися? Тому що дуже багато
спокус зневіритись зараз і мені чомусь здається, не знаю, наступного року їх,
можливо, буде більше, що б ви порадили нам усім, як нам зберегти оцю силу, бо
через силу і з'являється якась енергія і прагнення до тієї ж єдності
– Перша позиція –
коли я був президентом, верховним командувачем з 2014-го по 2019 рік, в мене
було, знаєте, як тверде переконання – я ніколи не мав втрачати віру в перемогу,
я завжди мав зберігати оптимізм – не дайте загнати себе в депресуху, і не через
перегляди абсолютно дурного, божевільного "Єдиного марафону" або Тelеgram-каналів Банківської, бо вони постійно дуже-дуже
збігаються з телеграмами кремля, в тому числі і тим, що борються з Порошенком.
Вірте в перемогу і знаходьте для себе той вид діяльності, який наближає
перемогу. От у мене 80% діяльності займає допомога фронту, підтримка армії і це
абсолютно не фінансування, бо я не тільки, я може невеличку частину фінансую
армію, а я виробляю власний продукт – від комплексів РЕБ до комплексів ПДТР,
від FPV-дронів до безпілотних
літальних апаратів, від правильно-душових комплексів до мобільних шиномонтажей,
від пересувних авторемонтних майстерень до командно-штабних машин, від
бронемашин... Ти мене вночі розбуди, і я вам розкажу, що і в який спосіб роблю,
бо я живу цим, і це дуже-дуже потужне щеплення від депресії. Майте можливість
на сьогодні знайти таку роботу, яка посилює Україну, посилює допомогу фронту.
Коли ти є оптиміст, коли ти не читаєш і не слухаєш брехливих пропагандистських
каналів, забезпечте єдність, будьте розумними, не вірте в це. Якщо ми вийдемо
на цю позицію, наступну позицію, до речі, це також є частина переведення
економіки на військові рейки, – мотивація воїнів. І це не тільки грошове
забезпечення воїнів, це ротація, це демобілізація, тому що воїн – не раб, він
повинен мати і знати чітку позицію, коли він може бути демобілізований на
певний час для того, щоб переналаштувати мізки. І коли в Україні буде
професійне керівництво, яке зможе мобілізувати внутрішню єдність – ключовий
фактор, мобілізувати зовнішню підтримку партнерів – ключовий фактор, і
послабити росію через санкції – це є найкоротша дорога до нашої перемоги, яка є
невідворотна. Важка, не близька, але невідворотна.
– Я вам дуже дякую за розмову, цікаво, що скільки
разів ви сьогодні сказали слово "перемога", я про нього вже і
призабула, бачите? А завдяки вам нагадали, дуже хочеться з вами зустрітися
наступного року, давайте в грудні, можливо, вже будемо про перемогу говорити.
– Домовилися.
- Я вам дуже дякую.
- Спасибі, з мене цукерки, як я пообіцяв.
Немає коментарів:
Дописати коментар