середа, 25 грудня 2024 р.

Чому над Тибетом майже не літають літаки?

  

Сучасна авіація з технічної точки зору практично не обмежена географією перельотів. Однак існують райони, над якими пілоти намагаються не літати. Однією з таких зон є Тибет. У цьому ви можете самі переконатися, скориставшись сервісом Flightradar24. Він наочно показує, що Тибет літаки облітають навіть у тому разі, якщо політ до місця призначення по прямій лінії пролягає через цю територію. Можна подумати, що перельоти заборонені з юридичної точки зору, але насправді це не так, наприклад, щоб пролетіти над Гімалаями, досить просто отримати дозвіл від китайської влади.

Чому для польоту над Тибетом необхідно переобладнати літак

Тибет є автономною областю у складі Китаю, розташованою на Тибетському нагір'ї на північ від Гімалаїв. Регіон являє собою велике плато, яке вважається найвищим у світі. Тому його ще називають «дахом світу». Основна частина території розташована на висоті близько 4000 метрів над рівнем моря. Крім того, Тибет містить численні гірські вершини, середня висота яких сягає 5000 метрів.

 

Для сучасних авіалайнерів це не є проблемою, оскільки вони літають на висоті понад 10-12 тисяч метрів над рівнем моря. Як уже було сказано вище, щоб пролетіти над цією територією, необхідно мати дозвіл від влади Китаю. Однак, щоб отримати його, потрібно доопрацювати кисневі системи на борту. Але для чого це потрібно, адже кабіна літака герметична, а на випадок екстрених ситуацій передбачені кисневі маски?

Річ у тім, що пасажирські літаки літають на висоті, де повітря сильно розряджене. Це дає змогу досягти крейсерської швидкості завдяки мінімальному опору. Однак якщо на такій висоті кабіна літака з якоїсь причини розгерметизується, пасажири можуть знепритомніти через нестачу кисню лише через 15 секунд. Саме для таких випадків і передбачено кисневі маски, кисню в яких вистачає на 20 хвилин. Зазвичай цього часу цілком достатньо, щоб пілоти знизили висоту польоту до 2-3 кілометрів, де щільності кисню достатньо для дихання без кисневих масок.

Однак під час польоту над Тибетом у пілотів може не бути можливості швидко знизити висоту. Відповідно, стандартного кисню пасажирам може не вистачити. Авіакомпаніям же простіше облетіти Тибет, ніж переобладнати свої літаки. Однак це не єдина причина, через яку пілоти намагаються триматися від Тибету подалі.

Чому пілоти відмовляються летіти над Тибетом

Коли повітряні потоки врізаються в перешкоди, наприклад гори, вони починають перемішуватися в хаотичному порядку. Фактично, повітряні потоки поводяться так само, як і хвилі в морі, які врізаються у велике каміння або скелі. У результаті виникають вихрові низхідні та висхідні потоки, або, простіше кажучи, турбулентність.

Треба сказати, що для літака турбулентність зазвичай не становить небезпеки. Машини роблять із великим запасом міцності, що дозволяє їм витримувати навіть екстремальні механічні навантаження. Тому авіакатастрофи через турбулентність вкрай рідкісні. Один із таких випадків стався 1966 року над горою Фудзі в Японії. Тоді турбулентність виявилася настільки сильною, що літак не витримав перевантажень.

Набагато більшу небезпеку турбулентність становить для пасажирів. Такі польоти часто закінчуються серйозними травмами. Щоправда, як правило, це відбувається, коли літак входить у зону турбулентності раптово. У випадку з польотами над горами, до сильної тряски і перепадів висоти можна підготуватися. Але, все одно, політ навряд чи можна буде назвати комфортним.

У чому ще полягає небезпека польотів над Тибетом

Ще одна причина, через яку пілоти намагаються уникати польотів над Тибетом - це наявність активних вулканів у регіоні. У разі раптового виверження вулкана, можуть виникнути небезпечні умови для польотів, наприклад, попелові хмари або згадані вище небезпечні турбулентності.

Крім того, через високі гори і нерівну місцевість, аеропорти в регіоні розташовані на великій висоті. Якщо літаку доведеться здійснити посадку, то згодом зі зльотом можуть виникнути проблеми через розряджене повітря. Тому деякі аеропорти, як-от аеропорт Лхаси, потребують спеціальної підготовки пілотів і літаків. До слова, нагадаємо, що інколи проблеми зі злетом через розряджене повітря виникають навіть у звичайних аеропортах. Причиною таких позаштатних ситуація стає сильна спека.

Наостанок зазначимо, що Тибет не єдиний район, над яким рідко літають літаки. Польоти також не здійснюються над Антарктидою. Це теж зумовлено кількома причинами. Одна з них полягає в тому, що на континенті існує всього три злітно-посадкові смуги, і то працюють вони нерегулярно. Тому польоти над Антарктидою просто небезпечні. Крім того, в них немає необхідності, оскільки всі маршрути проходять повз цей континент.

Андрій Жуков


Немає коментарів:

Дописати коментар