вівторок, 24 грудня 2024 р.

Різдво у петриківському розписі

 

Серед традиційних тем петриківського розпису є й особлива – Різдво. Навіть зима на петриківських мальовках яскрава і тепла, з особливим святковим настроєм.

…На полях замерзли грудки,

скоро – Диво, Різдвяні Святки!

Буде мед, узвар і кутя,

і народиться Боже дитя.

Встане-зійде зоря-звізда,

полетить золота Коляда

над степами й димами рідними,

над багатими і над бідними.

На Святвечір, в Різдвяну ніч

гарно буть не самому в хаті,

і у світлі воскових свіч

ждать Божественної благодаті. 

Леся Степовичка

   

Христос народився! Худ. Галина Назаренко. 

Різдво – пора піднесеного настрою, чудес і єднання зі сім’єю. Завжди хочеться, щоб магія зимових свят продовжувалася якомога довше. Саме тому ми пропонуємо добірку картин петриківського розпису про різдвяні традиції на Придніпров’ї.

 
Мальовка Катерини Дьяченко для поштової листівки. 

Петриківський розпис – українське декоративно-орнаментальне народне малярство, яке сформувалося на Дніпропетровщині в селищі Петриківка. Побутові речі з візерунками в стилі петриківського розпису збереглися з XVII століття. Нині знаменита техніка малювання перетворилася на бренд. У 2012 році Міністерство культури України визначило петриківський розпис об’єктом нематеріальної культурної спадщини України. 5 грудня 2013 року Петриківський розпис було включено до Списку нематеріальної культурної спадщини людства ЮНЕСКО.

 

 

 

Різдво. Худ. Вікторія Тимошенко. 


Петриківський розпис відзначається особливою самобутністю і водночас органічно продовжує народні традиції регіону Придніпров’я. Це цілий пласт оригінальної національної культури України. У давнину розписувалися не лише хати, а й усі господарські споруди у селянській садибі. Це була ціла традиція – щороку наново розписувати хату, оновлювати житло, немов власне життя. З часом символічний розпис удосконалювався. Настінні розписи, які здавна робилися власноруч виготовленими барвниками з соків рослин, переходять на папір, фарби змінюються на фабричні, відкриваються нові художні можливості, що збагачують розвиток традиційної школи.

Але у петриківському розписі не змінюється головне – духовна єдність людини з природою, навколишнім середовищем і вільне виявлення творчої особистості майстра.

В основу поданих нижче зразків лягли зимові барви та святковий настрій різдвяних свят. Споконвіку існував у нашому народі гарний звичай на Різдво бажати один одному і господарям щастя, здоров’я, многих літ і всіляких статків у хаті й родині.

 

 «Різдвяна коляда». Худ. Галина Назаренко. 

  
Худ. Галина Назаренко. 

Благословіть колядувати!

Уже по Святій Вечері українці починали ходити по хатах, піснями та святковим дійством поздоровляли господарів, усю родину, бажаючи їм злагоди й достатку. Колядники носять із собою на палиці велику зірку – вона символізує Віфлеємську, яка ознаменувала народження Христа. Перед тим, як зайти до житла, молодь або дітлахи просять дозволу заколядувати. Коли господарі погоджуються, колядники починають співати про народження Христа, а також бажають господарям щастя, здоров’я і достатку, за що колядників обдаровують солодощами та грошима. Вважається, що чим більше колядників відвідає оселю, тим щедрішим буде для родини рік.

Вертеп від хати і до хати

Пливе, мов човен, у снігах.

– Благословіть колядувати! –

Змахнув крилом Різдвяний птах.

– Благословіть колядувати!

– рипить під чобітками сніг.

– «Я хочу срібну гривню мати!» –

колядників лунає сміх.

І предків незабутніх лиця,

прилинуть до вікна: «Дивись,

чи всі дванадцять страв на місці,

чи наш звичай не перевівсь?»

На землю сніг впаде лапатий,

з гостинцем зайчик пробіжить.

«Благословіть колядувати!..»

Різдво дає нам силу жить.

Так повелося в Україні

віддавна славити Христа.

Бо в ніч Різдвяну зореплинну

нам сяє істина проста:

«Ісус родився! Прославляймо

Його народження Святе.

У Сина Божого навчаймось

Любити ближніх, як себе».

Встає зоря над Віфлиємом,

пливе Різдвяна Коляда.

Радіє світ, і в ньому є ми,

є Україна молода.

– Благословіть колядувати! –

лунає в селах і в містах.

В оселю входить Божа Мати

із Немовлятком на руках...

Леся Степовичка

 

Різдвяні колядницькі ватаги споряджали переважно хлопці. Вони заздалегідь вибирали ватага, «козу», «пастуха з пугою» тощо. «Козу» зодягали у вивернутий вовною назовні кожух, прилаштовували солом’яні роги, хвіст і дзвіночок на шию. Обов’язковим атрибутом мала бути рухома зірка, яку постійно носив ватаг («береза»).

Заходячи на подвір’я, колядники просили дозволу і, коли господар погоджувався, починали виставу з пісень-колядок та жартівливих сценок. Колись кожна українська родина вважала за честь, якщо колядники її не оминули і прийшли привітати з Різдвом Христовим.

Добрий вечір тобі, пане господарю, радуйся!

Ой радуйся, земле, Син Божий народився!

Застеляйте столи, та все килимами, радуйся!

Ой радуйся, земле, Син Божий народився!

Та кладіть калачі з ярої пшениці, радуйся!

Ой радуйся, земле, Син Божий народився!

Бо прийдуть до тебе три празники в гості, радуйся!

Ой радуйся, земле, Син Божий народився!

А той перший празник – Рождество Христове, радуйся!

Ой радуйся, земле, Син Божий народився!

А той другий празник – Святого Василя, радуйся!

Ой радуйся, земле, Син Божий народився!

А той третій празник – Святе Водохреща, радуйся!

Ой радуйся, земле, Син Божий народився!

Хай святкує з нами вся наша родина, радуйся!

Ой радуйся, земле, Син Божий народився!

Вся наша родина, славна Україна, радуйся!

Ой радуйся, земле, Син Божий народився!

 

Худ Олена Харченко. 

 

Худ. Валентина Панко. 

Різдвяні пригоди

На покутті сіно, в нім глечик узвару,

Ясная лампада, золота кутя.

«І з Різдвом вас, бабо, готуйте подарок!

У вікно гукнуло сусідське дитя. –

Дайте грудку кашки, і кільце ковбаски,

І вареник з сиром, та ще й п’ятака,

краще гривну срібну! А не дасте, бабцю,

у мить перекину хату сторчака!»

Засмутилась бабця: «З чого ж тут радіти?

Не хвала, а жебри, все про ковбасу!»

«Так ми й іншу знаєм! – загукали діти, –

«Нова радість стала – народивсь Ісус!»

«Добрий вечір тобі, пане Господарю! –

Ой, радуйся, Земле, Трипразник гряде.

А що перший празник Рожество Христове,

По землі вкраїнський Син Божий іде!»

«Оце та колядка, – бабуня зраділа. –

що не про вареник, й ковбаси кільце.

Прославляйте Бога, і Пречисту Діву,

І її безсмертне, неземне Лице.

Вам воздасться, дітки, в народини Божі –

Всолодиться медом доля молода!

Тільки хай лунає молитва пригожа,

Хай летить по світу щира Коляда!»

Леся Степовичка

Різдво – час див, радості й особливого настрою. Тему українського Різдва та його традицій розкривають немало художників петриківського розпису. Вони відображають навіть зиму яскраво і тепло, з особливим святковим різдвяним духом!

 
Колядники. Худ. Андрій Пікуш

У кожного художника різдвяно-новорічні дійства відображаються з особливими деталями. Сяючі і багатоголосі святкові піснеспіви передають Андрій Пікуш та Світлана Біленко, священне материнство – Марія Пікуш. На їх картинах ми бачимо типових виконавців колядок, щедрівок і немов чуємо:

Щедрик, щедрик, щедрівочка,

Прилетіла ластівочка,

Стала собі щебетати,

Господаря викликати:

– Вийди, вийди, господарю,

Подивися на кошару,

Там овечки покотились,

А ягнички народились.

В тебе товар весь хороший,

Будеш мати мірку грошей.

Хоч не гроші, то полова,

В тебе жінка чорноброва.

Щедрик, щедрик, щедрівочка,

Прилетіла ластівочка…


Мороз малює у віконці.

Узваром дихає кутя.

І Мати Божа на іконці

у хустку кутає дитя…

Ще час не сплинув за водою.

Ще Юда спить у сповитку.

Он гурт з різдвяною звіздою

уже на ближньому кутку.

Поколядують і засіють.

Ще, може, буде і життя.

Ти на Голгофі вже Месія,

а на руках іще дитя.

Ліна Костенко


 

Худ. Марія Пікуш «Материнство». 

 

 

Створює розписи, які відрізняються декоративною насиченістю кольорів та орнаментальних композицій майстриня петриківського розпису Тетяна Гарькава. Її твори – прямий відгук на рідкісну за багатством і щедрістю природу, а твори різдвяної тематики привертають увагу яскравим колоритом.

 

 

 

Глибоке розуміння народних художніх традицій властиве молодому поколінню художників петриківського розпису. Так, кожен твір випускниці Дніпропетровського фахового мистецько-художнього коледжу культури (2021р.) Анісії Савченко переповнений відчуттям різдвяно-новорічних свят. Вона втілює петриківський розпис на папері, картоні, дереві.

 

 
  

Немає коментарів:

Дописати коментар