Цього року
відомий київський дослідник та краєзнавець Аркадій Третьяков презентував свою
нову книгу «Вулиця Басейна. Архівні дослідження», де він детально розкрив
історію однієї з найвизначніших вулиць Києва, починаючи від перших садиб і до
сучасного вигляду, який вона набула на межі XIX-XX століть.
Ця
невеличка вулиця у серці столиці, що зберегла свою історичну назву — нині є
своєрідним діловим центром української столиці, де поряд з відомими пам’ятками
архітектури знаходяться численні крамниці, кафе, торгові комплекси та звичайно
ж, Бессарабський ринок.
«Вечірній Київ» зустрівся з паном Аркадієм Третьяковим, щоб дізнатися більше про створення книги та про історію самої вулиці.
— Пане Аркадію, що надихнуло вас написати книгу
саме про Басейну?
— Для мене
цей район завжди був рідним і особливим, адже я прожив понад 50 років на
сусідній вулиці Шота Руставелі. Свого часу я вже написав книги про Бессарабську
площу та вулицю Малу Васильківську (нині — Шота Руставелі), тому логічним
продовженням стало дослідження вулиці Басейної. Кожна з цих книг має своє місце
в моєму серці, і я сподіваюсь, що вони допоможуть киянам і гостям міста глибше
зрозуміти його історію та культуру.
— Які цікаві історичні факти або події ви
відкрили під час дослідження цієї вулиці?
— Про вулицю
Басейну не існувало окремого дослідження до моєї книги, що стало для мене
справжнім викликом і одночасно натхненням. Я звернувся до архівних матеріалів і
знайшов багато цікавих фактів. Наприклад, що на початку XX століття вулиця була
кордоном двох адміністративних районів Києва — поліцейських дільниць. Непарна
сторона відносилася до елітної Палацової дільниці, а парна — до Либідської.
Найбільш
несподіваним відкриттям став проєкт сараю, розроблений у 1897 році знаменитим
зодчим Владиславом Городецьким. Це стало доказом того, що навіть видатні
архітектори починали з невеликих проєктів перед тим, як створювати великі
будівлі.
Також надзвичайно цікаво було працювати з архівними документами, щоб знайти унікальні авторські креслення відомих київських архітекторів та порівняти їх з сучасними світлинами будівель. Окрім того, мені вдалося дізнатися чимало цікавого про імена відомих киян, які в різний час проживали тут, або ж активно долучалися до розбудови вулиці.
Будівлі
№5-а та 5-б, збудовані за проєктом Володимира Ніколаєва. Фото: Олексій Самсонов
— Як вулиця Басейна змінилася з плином часу?
— Спочатку
вулиця забудовувалася здебільшого одноповерховими спорудами. Це були невеличкі
садиби, які відображали типові тогочасні архітектурні стилі. Але в кінці ХІХ —
на початку XX століття в місті починається будівельна лихоманка, тож ситуація
докорінно змінилася. А на місці одноповерхових будинків виростали розкішні 3-5
поверхові прибуткові будинки. На перших поверхах цих будинків розміщувалися
переважно різноманітні крамниці, що сприяло розвитку торгівлі та економіки
цього району.
На жаль,
частина цієї забудови була втрачена в різний час, зокрема кварталу, де
знаходиться нинішня будівля ТЦ «Мандарин Плаза». Проте сучасна вулиця Басейна,
яка має довжину лише 300 метрів, відіграє надзвичайно важливу роль у формуванні
архітектурного обличчя Києва, оскільки на ній знаходиться чимало знакових архітектурних
об’єктів та пам’яток, зокрема і будівля колишнього готелю «Пале-Рояль» на
Басейній 1/2.
— Ви згадували, що понад півстоліття проживали
неподалік. А чи є на цій вулиці місця, які мають особливе значення для вас
особисто?
— Звичайно,
з багатьма будинками на Басейній у мене пов’язані якісь спогади чи життєві
історії. Але, мабуть, особливе значення для мене мав будинок № 16 — «Нічліжний
дім» або «Нічліжка Терещенка». Він був зведений на «острівці» посеред вулиці у
1885 році за проєктом Володимира Ніколаєва, коштом відомого благодійника та
підприємця Ніколи Терещенка.
Заклад
надавав нічний прихисток безхатченкам та був розрахований на 500 місць. А
першому поверсі розміщувалися кімнати для жінок, а на другому й третьому — для
чоловіків. У радянський час ця будівля використовувалася, як пологовий будинок,
а згодом як будівельний офіс.
Сумно, що
цей історичний будинок був знесений у 1996 році, у зв’язку з ремонтом
трамвайної колії, яку невдовзі демонтували. Ця невеличка, але дуже вишукана
будівля з цегляним декором мала надзвичайне значення для історії вулиці, тож її
втрата, на мою думку, є досить істотною для Києва.
— Які ще об’єкти та пам’ятки цієї вулиці є
найбільш знаковими? І хто є їхнім автором?
— Значну
роль у формуванні історичної забудови цієї вулиці відіграв відомий київський
архітектор німецького походження Андрій-Фердинанд Краусс, який став автором
семи будинків, які нині мають статус пам’яток архітектури та історії.
У роки
першої хвилі будівельної лихоманки цей технік-будівельник спорудив понад сотню
прибуткових будинків, які стали типовими для нашого міста, визначивши
характерні риси київського неоренесансу. Хоча його творіння були дещо
однотипними, їх легко впізнати у міській забудові.
Найбільш
яскраво талант Краусса проявився у забудові Бессарабського кварталу, де за його
проєктами зведені колишні готелі «Оріон» та «Берлін», а також будівлю «Пале
Рояль», створивши витримані у єдиному стилі «куліси» для подальшого розвитку
забудови. До речі, в наріжному будинку №1/2 архітектор поєднав свій улюблений
неоренесанс з елементами мавританського стилю. На жаль, зміна автентичної форми
віконних отворів призвела до деякого спотворення цієї будівлі. Також у
радянський час була втрачена вежечка над боковим аттиком. Зараз її можна
побачити лише на старих світлинах цієї чудової пам’ятки.
Також до
спадщини Андрія Краусса належать будинки за адресою: вулиця Басейна: № 2, №9,
№12/1, №№ 13, 15 та № 21-а. Серед них найцікавішим є величезний прибутковий
будинок Михайла Аристархова за адресою Басейна №12/1, який виходить одразу на
три вулиці: Басейну, Малу Васильківську (зараз Шота Руставелі) і Еспланадну.
Власник
будівлі був успішним підприємцем та відомим виробником ковбас. Будинок
виконував різні функції, зокрема: з боку Басейної й Малої Васильківської там
були різноманітні магазини та житлові квартири, з боку Еспланадної у підвалі
містилося ковбасне виробництво, на першому поверсі була крамниця, а решту
приміщень орендувало місто під військові казарми.
Ще одним
відомим творцем забудови вулиці Басейної став архітектор Володимир Ніколаєв,
підтверджуючи знамениту приказку, що не існує жодної вулиці у центрі Києва, де
б не залишив свій слід цей знаний академік архітектури. Він став автором
будинків № 5-а та 5-б, які є одним з найяскравіших у забудові вулиці.
Серед
архітектури радянського часу, то визначним є будинок №17, зведений у 1954-1955
році за проєктом архітекторки Ольги Лозинської. Замовником споруди стало
Управління капітального будівництва Київського міськвиконкому.
Ця будівля
є яскравим прикладом повоєнної архітектури 1950-х років і виразним акцентом,
який замикає перспективу Еспланадної вулиці, хоча в епоху боротьби з
архітектурними надмірностями, ця споруда зазнала від тогочасної влади істотної
критики. У 2000-х споруду надбудували мансардним поверхом, що спричинило палку
дискусію у суспільстві.
— Як ви вважаєте, чому вулиця Басейна важлива
для киян і для історії Києва в цілому?
— Окрім
значної архітектурної спадщини, ця вулиця пов’язана з іменами багатьох відомих
особистостей та знакових постатей. У різний час тут проживали: оперний співак
Михайло Михайлов, політична діячка Ізраїлю Голда Меїр (прожила перші роки свого
життя у будинку №5), композитор Рейнгольд Глієр.
Свого часу
у невеличкому дерев’яному будинку №6 з мезоніном наприкінці ХІХ століття
заходився магазин музичних інструментів, яким володів саксонський підданий
Моріц-Ернст Глієр. У цьому будинку у 1875 році народився його син Рейнгольд
Ернест, який стане всесвітньо відомим композитором. На жаль, сам будинок не
зберігся, а зараз на його місці заходиться ТЦ «Мандарин Плаза».
Ще одним
знаменитим мешканцем цієї вулиці був архітектор Михайло Бобрусов, який керував
будівництвом Бесарабського ринку, спроєктував і збудував відомі сходи від
Володимирського узвозу до колони Магдебурзького права. Також цей зодчий став
автором однієї з наймістичніших споруд Києва — «Будинку з Гургулою» на Великій
Житомирській, 8.
А на
Басейній, №12 проживав художник Наум Осташинський. На фасаді можна побачити
меморіальну табличку з написом: «У цьому будинку в 1982—2004 роках жив
Заслужений учитель України».
На мою
думку, саме це робить вулицю Басейну важливою частиною історичного та культурного
ландшафту Києва.
— Яким був процес написання книги? На які
труднощі натрапляти під час роботи над нею?
— Процес
написання книги був доволі складним і вимагав значних зусиль, адже до цього
часу ця вулиця не була достатньо досліджена києвознавцями.
Тож я
багато працював у різних архівних установах, досліджуючи історичні матеріали з
Державного архіву міста Києва, Державного архіву Київської області та
Центрального державного історичного архіву України, на базі яких я створив свою
книгу про вулицю Басейну. Також використовував і різні літературні джерела та періодичні
видання різних років.
Звісно, що
працювати в архівах під час повітряних тривог, ракетних загроз та блекаутів
було зовсім непросто, але я вдячний працівникам цих установ за їхню допомогу і
підтримку. Також вдячний підтримці меценатів та добрих людей, які допомогли
знайти кошти на видання цієї книги.
— Нещодавно ви також презентували книгу про
історію Миколаївського костелу. А над чим працюєте зараз?
— Впродовж
багатьох років я колекціоную старовинні листівки із зображенням Києва. Тож
вирішив присвятити їм окрему книгу.
Це ще один
цікавий проєкт, який дозволяє заглянути в минуле міста та побачити, як воно
змінювалося протягом часу. Мені дуже цікаво досліджувати ці історичні матеріали
і сподіваюся, що нова книга буде такою ж захопливою для читачів, як і мої
попередні роботи.
Довідка.
Аркадій
Павлович Третьяков народився 11 травня 1947 року в Києві. Закінчив Київський
технікум залізничного транспорту (1966) та географічний факультет Київського
державного університету імені Тараса Шевченка (1972). Працював у
науково-дослідних і проєктних інститутах, у комерційних структурах.
Аркадій
Третьяков є автором книжок «Бессарабська площа», «Привіт з Хрещатика», «Мала
Васильківська. Шота Руставелі», «Старий Хрещатик і його домовласники»,
«Будівництво Міського театру в Києві», «Костел св. Миколая в Києві», книжок
енциклопедичного характеру, зокрема «Київські купці», де використані багато
унікальних світлин з його особистої колекції.
Тетяна
АСАДЧЕВА, Олексій САМСОНОВ «Вечірній Київ»
Немає коментарів:
Дописати коментар