Будучи
противником застосування жорстоких заходів у веденні політики, Махатма Ганді
став міжнародним символом миру та прав людини. Він був саме тим політиком, який
умів надихати людей, незалежно від національності чи політичного світогляду.
Ганді можна без жодних сумнівів внести до списку людей, які докорінно змінили світ, адже його філософія ненасильства була одним із тригерів сплеску хвилі рухів за мир. Він національний герой Індії, оскільки саме він зумів об'єднати цю мультикультурну країну і домогтися її незалежності без застосування насильства. Яких же правил дотримувалася ця велика людина?
Щоб здобути
освіту і пізнати світ, Ганді вирушив на навчання до Англії. Він навчався на
адвоката, до того ж, робив це досить успішно і без особливих зусиль влився в
європейський культурний простір, не забуваючи при цьому своєї ідентичності. Цей
період навчання був своєрідним пошуком істини для молодого Ганді, а також
спробою довести, що індус може стати справжнім джентльменом за європейськими
мірками й не відмовитися від свого коріння.
«Цивілізація - це
така поведінка, яка вказує людині шлях обов'язку. Виконання обов'язку і
дотримання моралі - взаємозамінні поняття. Дотримуватися правил моралі -
означає панувати над своїми думками і пристрастями. Вчиняючи так, ми пізнаємо
самих себе».
Ключовим моментом
у житті Ганді став візит до Південної Африки. Він вирушив туди в 1893, щоб
служити юрисконсультантом в одній фірмі. На той час Ганді навіть не уявляв, що
таке расизм. Коли він навчався в Англії, він із цим не стикався, оскільки
перебував переважно серед освічених людей, але в Африці все змінилося. Це
неприємно вразило молодого юриста і вплинуло на формування його світогляду, в
основі якого лежала боротьба за рівноправність.
«Ахімса - основа
для пошуків істини. Пошуки ці марні, якщо вони не будуються на ахімсі. Усі ми з
одного тіста зроблені, усі ми діти одного Творця, і божественні сили в нас
безмежні. Третирувати людську істоту - значить третирувати ці божественні сили
й у такий спосіб заподіювати зло не тільки цій істоті, а й усьому світу. Для
мене завжди було загадкою, як можуть люди вважати для себе почесним приниження
ближнього».
Ганді повернувся
на батьківщину 1915 року. Тоді він і розпочав свою політичну та громадську
діяльність. Він вступив до Індійського національного конгресу, представниками
якого була місцева буржуазія. Після закінчення Першої світової війни, Конгрес
став організовувати численні мітинги на підтримку незалежності Індії. Серед
інших революційних рухів будь-якого часу його вирізняв винятково миролюбний
підхід. Ганді був тією людиною, що надихала індійські маси долучатися до руху,
що значною мірою сприяло досягненню мети.
«Я заручений з
Індією, я зобов'язаний їй усім... Я не можу ясніше висловити свого почуття до
Індії, ніж ототожнивши його з почуттям до своєї дружини. Вона хвилює мене, як
жодна жінка на світі. Не тому, що вона досконала. Я смію сказати, що в неї
набагато більше недоліків, ніж я бачу. Але тут є відчуття нерозривності. Те
саме і стосовно індуїзму, з усіма його помилками та обмеженістю».
Ім'я Махатма Ганді носив не від самого народження, але саме під ним він увійшов у світову історію. Воно прямо перекладається як «Велика душа». Такий пафос не був йому до душі, проте навіть перед лицем смерті Ганді довів, що заслуговував на нього. Політика застрелили 1948 року, коли він був серед натовпу шанувальників. Він помер на місці, але своїми останніми словами пробачив свого ж убивцю.
«Ненасильство -
це зброя сильних. У слабких це з легкістю може бути лицемірством. Страх і любов
- суперечливі поняття. Любов безрозсудно віддає, не замислюючись про те, що
отримує натомість. Любов бореться з усім світом, як із собою, і в кінцевому
підсумку панує над усіма іншими почуттями».
Ось таким було
життя не просто шановного політика, а насамперед великої людини.
****************
- Знайди мету, засоби знайдуться.
- Можливе для одного - можливе для всіх.
- Єдиний спосіб жити - це давати жити іншим.
- Почніть міняти в собі те, що ви хочете змінити навкруг.
- Якщо ти хочеш змін в майбутньому - стань цією зміною в сьогоденні.
- Це завжди було таємницею для мене: як люди можуть поважати себе, принижуючи таких же, як вони самі.
- Бог є любов; це єдина істина, яку я цілком визнаю. Любов рівна Богу.
- Я - індуїст, я - мусульманин, я - іудей, я - християнин, я - буддист!
- Є багато визначень Бога, тому що прояви Його незліченні. Але я вклоняюся Богові тільки як Істині.
- Для людини з порожнім шлунком Бог - це їжа.
- У молитві краще мати серце без слів, ніж слова без серця.
- Молитва - ключ до завтрашнього дня і дверний засув для вчорашнього.
- Любов ніколи не просить, вона завжди дає. Любов завжди страждає, ніколи не виражає протесту, ніколи не мстить за себе.
- Як тільки повіриш в те, що досяг ідеалу, подальший розвиток призупиняється і починається рух назад.
- Право піддавати людей найсуворішій критиці заслуговує той, хто переконав їх у своїй любові до них, у розумності своїх суджень, хто впевнений, що його нітрохи не схвилює, якщо люди не приймуть його ідей, не скористаються ними.
- Людині ніколи не докричатися туди, куди доноситься тихий, неголосний голос совісті.
- Справи совісті не вирішуються більшістю голосів.
- На моє переконання, життя ягняти не менше цінне, ніж життя людської істоти. Я стверджую, що чим безпомічніше створіння, тим більше право воно має на отримання захисту від жорстокості людини.
- Про велич нації і її моральний прогрес можна судити з того, як вона поводиться з тваринами.
- Цивілізація в справжньому сенсі слова полягає не в множенні потреб, а у вільному і добре продуманому обмеженні своїх бажань.
- Без праці золото, срібло і мідь були б марною порожньою породою.
- Якщо ми хочемо досягти справжнього миру в усьому світі, то починати треба з дітей.
- Яка різниця для мертвих, сиріт і бездомних, в ім'я чого чиниться сваволя і здійснюються руйнування - в ім'я тоталітаризму чи в ім'я священної демократії і лібералізму?
- Спочатку вони тебе не помічають, потім сміються над тобою, потім борються з тобою. А потім ти перемагаєш.
- Я проти насильства. Тому що, коли здається, що зло робить добро, це добро ненадовго. А зло залишається навічно.
- Ненасильство - не боягузтво, воно завжди героїзм.
- Перемога, досягнута насильством, рівносильна поразці, бо короткострокова.
- Слабкий ніколи не прощає. Прощати - риса сильного.
- Боягуз не здатний проявити любов, це прерогатива хороброго.
- Краще бути жорстоким, якщо жорстокість є в наших серцях, ніж намагатися прикрити своє безсилля покривалом ненасильства.
- Принцип «око за око» зробить весь світ сліпим.
- Це кепська звичка стверджувати, що інші мислять неправильно, а ми - правильно і що ті, хто дотримується інших з нами поглядів, - вороги вітчизни.
- Сила - у відсутності страху, а не в кількості мускулів на нашому тілі.
- Світ достатньо великий, щоб задовольнити потреби будь-якої людини, але занадто малий, щоб задовольнити людську жадібність.
- Я не бажаю, щоб мій будинок був обнесений з усіх боків стіною і щоб мої вікна були наглухо забиті: я хочу, щоб культура всіх країн вільно проникала в мій будинок.
- Нас погублять - політика без принципів, задоволення без совісті, багатство без роботи, знання без характеру, бізнес без моралі, наука без людяності і молитва без жертви.
- Свобода нічого не варта, якщо вона не включає в себе свободу помилятися.
- Якби у мене не було почуття гумору, я давно б покінчив із собою.
- Давайте поважати наших супротивників за ту ж чесність спонукань, на яку ми претендуємо самі.
- Мене називають святим, якого погубила політика. Насправді ж я політик, який робить все можливе, щоб стати святим.
- Нехай загинуть сотні таких, як я, але восторжествує істина.
Ресурси:
menslife.com
jnsm.com.ua
Немає коментарів:
Дописати коментар